יום שלישי, 14 בספטמבר 2021

אש ביער, הירוקים שותקים

מיגור טרור ההצתות צריך לאחד את כל הקשת הפוליטית. הן השמאל, שהגנת הסביבה חשובה לו, והן הימין, שארץ ישראל והממד הלאומי חשובים לו, חייבים להתאחד ולנקוט בכל האמצעים שיביאו לחיסול התופעה. 

בס"ד

פורסם ב-20/8/21 במקור ראשון


"אין ספק, השריפה הוצתה בידי אדם", הצהיר השבוע טפסר נסים טוויטו, ממפקדי שירותי הכבאות, בעקבות הדליקה הגדולה בהרי ירושלים. גם אם עדיין טרם התברר סופית אם מדובר בהצתה או ברשלנות, ברור לכולם שחלק גדול מהדלקות שפורצות בשנים האחרונות בישראל ומכלות את יערות ארצנו מוצתות על ידי גורמי טרור. גם הטרור עובר מוטציות; טרור מתאבדים, דריסה, סכינים, ועכשיו הצתות. אין שום דרך אחרת להסתכל על התופעה, והגיע הזמן להסיק את המסקנות ולהתמודד עם המוטציה הזו בכלים המתאימים.

על הרקע הזה, הצהרתה של תמר זנברג השרה להגנת הסביבה נשמעה מעט מוזרה. "אני פועלת כדי שמדינת ישראל תכריז על מצב חירום אקלימי. עלינו להגדיר את משבר האקלים כאיום אסטרטגי", הכריזה זנברג בעת ביקור במוקד השריפה. "זה מצריך מאתנו היערכות אחרת לגמרי לאסונות האקלים הממשמשים ובאים". לא במקרה התעלמה זנברג מהסיבה האמתית לדליקות. יש לה מקום חם בלב לעניין הפלסטיני והיא מזדהה אתו, ולכן מתחמקת מלקרוא לילד בשמו. הרבה יותר נוח לה לשאת עיניים לשמיים ולהתלות במטפיזיקה של החור באוזון, מאשר לקרוא את הכתובת שעל הקיר. אבל לא, זנברג, זהו לא משבר האקלים שהפך לאיום אסטרטגי. לפחות לא במקרה זה. זהו הטרור הפלשתיני.

גם חה"כ מוסי רז ממר"ץ חשף את הסתירה שמפלגתו נקלעה אליה, כאשר ניסה גם הוא להרחיק עדותו וצייץ: "עכשיו, לנוכח האסון הנורא, יש לקדם נטיעת עצים מקומיים (אלון, אלה, כליל החורש וגם כרמי זיתים וענבים) במקום האורן הדליק כל כך הגדל באזורים קרים ופחות מתאים לנו". אמת, אבל לא כל האמת.

כל עוד הייתה זנברג חברת כנסת מהאופוזיציה, היא הייתה יכולה להרשות לעצמה לראות כל בעיה מהזוית הצרה של משבר האקלים. זה אופנתי מאוד, זה תקין פוליטית, וזו דרך בטוחה לצבור קולות בשמאל. אבל בתור השרה להגנת הסביבה, מוטל עליה להיישיר מבט למציאות ולהגן על הסביבה. ההצתות האלה מהוות נזק אדיר בדיוק בתחום שהיא מופקדת עליו. גם אם בדרך כלל השרפות אינן מכלות בתים ורכוש ואינן גובות חיי אדם, עדיין עולים באש עשרות אלפי דונמים של חורש שהם לבושה הטבעי של ארצנו. הם גם הריאה הירוקה שלנו, ומשמשים כפינות נופש ופנאי. שלא לדבר על זיהום האוויר שנוצר עקב השריפות ועל הנזק לאטמוספירה של כדור הארץ כולו. בתפקידה הנוכחי היא כבר לא יכולה להרשות לעצמה להעדיף את הגנת הפלסטינים על הגנת הסביבה.

גם קולם של הארגונים הירוקים היה צריך להישמע עכשיו מסוף העולם ועד סופו. הם היו אמורים להזדעזע עד עמקי נשמתם משריפות הענק האלה ומההצתות שגורמות לחלק גדול מהן, ולהילחם בהן לפחות באותה נחישות שנוקטים ארגוני הנשים במאבקם באלימות במשפחה. הרי בשם ההגנה על הסביבה הם יודעים לתקוע מקלות השכם הערב לכל פרויקט במדינה ולכל יוזמה של הקמת ישובים והפרחת השממה. רבים מהארגונים הירוקים הם גם ארגוני שמאל; אין חדש בחשד שהפעילות שלהם למניעת יישוב הארץ ופיתוחה נועדה להחליש את האחיזה של עם ישראל בארצו, ולאו דווקא, או לפחות לא רק, להגנת הסביבה, איננו חדש. שתיקתם נוכח ההצתות מחזקת את החשד.

הן השרה זנדברג והן הארגונים הירוקים חייבים למלא עכשיו את תפקידם. חובה עליהם להציב את המאבק בטרור ההצתות בראש מעיניהם על אף נטייתם הטבעית לתמוך במאבק הפלסטיני, גם אם לא בטרור. מלחמת חורמה בטרור ההצתות היא צו השעה ואינטרס טבעי בכל הקשת הפוליטית. הארגונים הירוקים אמורים לארגן הפגנות ענק שיעלו למודעות הציבור את הצורך להיאבק בהצתות עד שהתופעה תיעלם מחיינו ומארצנו. מתמר זנדברג אפשר לצפות לדפוק בכל כוחה על שולחן הממשלה ולתבוע ממנה לפעול מיד בכל עוצמתה למיגור התופעה, ומשני צדי הקו הירוק.

המאבק בטרור ההצתות חייב להפוך לאחת המשימות המרכזיות של הממשלה הנוכחית. יש לה את כל הכלים לעשות זאת. ראש הממשלה צריך להטיל את המשימה על השב"כ. אם השב"כ ידע להתמודד עם המוטציות הקודמות של הטרור הפלסטיני, אין שום סיבה שלא יוכל למוטציה הנוכחית. מיגור טרור ההצתות צריך לאחד את כל הקשת הפוליטית. הן השמאל, שהגנת הסביבה חשובה לו, והן הימין, שארץ ישראל והממד הלאומי חשובים לו, חייבים להתאחד ולנקוט בכל האמצעים שיביאו לחיסול התופעה. 

 

תגובה 1:

  1. מזל שיש אסונות כאלה שחושפים את הצביעות של השמאל הפוליטי

    השבמחק