יום שבת, 4 בינואר 2020

בשורת הדת והמדינה

בימין החדש הבינו שיש להתמודד עם אתגר הזהות היהודית והרימו את הכפפה, אבל עדיין עושים זאת בדחילו ורחימו.


בס"ד
ז' בטבת, תש"פ
(פורסם ב"מקור ראשון" בערב שבת)

היה כנראה צורך בשלוש מערכות בחירות רצופות ובהעלאת נושאי דת ומדינה לראש סדר יומן, כדי שהציונות הדתית תתחיל להבין מהו בדיוק התפקיד העיקרי שלה בחברה הישראלית בעת הזו, ותתעורר להתמודד עם האתגר. ההודעה של הימין החדש שבכוונתה לדרוש לעצמה בעתיד את תיק הדתות, והצהרה על כך שהגישה של המפלגה תהיה של יהדות מכילה שמתנגדת לכפיה דתית, היא בהחלט צעד חשוב בכיוון הנכון.

מתווה גביזון-מדן הוא המודל הראוי לפעול על פיו. מצד אחד הוא נשאר נאמן להלכה ואינו פורץ את גבולותיה, ומצד שני הוא יכול להיות מקובל על רוב הציבור שאיננו מגדיר את עצמו כדתי. אבל מעבר להבנה שיש צורך ביהדות שמכילה את כל מעגלי החברה הישראלית, ומעבר למציאת המתווה ההלכתי-טכני הראוי לכך, חשוב גם להגדיר את הכוונה המדויקת שעל פיה צריכה היוזמה הזו להתבצע, ואת הרוח שאמורה להניע אותה.

יהדות פתוחה ומכילה איננה בהכרח יהדות ליברלית. לתורת ישראל אין שום צורך בליברליות בכדי לדגול ביהדות ללא כפיה. הבחירה החופשית וההכרה שהיא תנאי הכרחי ליצירת תודעה דתית שלמה, היא יסוד מוסד בתורת ישראל, ובלעדיהן לא תיכון האמונה הישראלית. לא רק שבליברליות הפרוגרסיבית של ימינו יסוד הבחירה והחופש מעוות לחלוטין, והחרות הפכה להפקרות, אלא שהחופש והחרות שלה באים במסגרת של מכלול ערכים שלם, שהוא ההפך הגמור מצו היסוד של תורתנו, "ובחרת בחיים". שומר נפשו ירחק מליברליות כזו. יהדות פתוחה ומכילה לא זקוקה לעלה התאנה של הליברליות; היא נאורה ממנה עשרות מונים.

היוזמה הזו גם איננה צריכה להיעשות ברוח של פשרה בין דתיים לחילוניים. לא העקרונות של "חיה ותן לחיות" או "איש באמונתו יחיה" צריכים להנחות אותה. החלוקה של החברה הישראלית לדתיים וחילוניים, שלפיה עוצבה החברה הישראלית בשניים-שלושה הדורות האחרונים, הייתה צורך העבר והיא שייכת לעבר. עד הופעת ההשכלה ובעקבותיה הציונות, מעולם לא הייתה חלוקה כזו בעם ישראל. גם בדורות האלה היא מאפיינת בעיקר את עדות אשכנז; בעדות ספרד והמזרח מעולם לא נוצרה חומה המפרידה בין דתיים לחילוניים. היהדות המקורית היא יהדות של רצף. גרעינה הוא שומרי קלה כחמורה, ובזכותם יכולים כל השאר להגשים את היהדות שלהם כל אחד על פי מידתו ומדרגתו.

לפיכך היוזמה האמורה צריכה לצאת מתוך הנחה שאין כבר דתיים וחילוניים, אלא כולנו יהודים. לא הפשרה היא עניינה אלא אידאל משותף של כול חלקי החברה הישראלית, חזון יהודי כלל ישראלי מאחד שכולם יהיו שותפים ביצירתו. חזון שלא רק שכולם יוכלו להזדהות עמו, אלא שכולם גם יראו בו את הגשמת חלומם.

היוזמה הזו איננה פשרה גם במובן נוסף. היא איננה פשרה על חשבון התורה וההלכה. היא עומק כוונת התורה. היא איננה פשרנות, ודאי לא רפורמיות, אלא גדלות תורנית; היא באה מתוך הכרה שתורת ישראל היא תורת חיים עבור העם כולו. 

ועם כל זאת, עדיין העיקר חסר מן הספר. כי לא די במתווה ההלכתי הראוי, וגם לא בכוונה המדויקת שלפיה צריך להגשים אותו. חשובה גם רוח הדברים. בימין החדש הבינו שיש צורך להתמודד עם האתגר הזה והרימו את הכפפה, אבל עדיין עושים זאת בדחילו ורחימו. עדיין לא מבינים שם את הצורך להניף את הנושא כדגל, להכריז אותו כבשורה, להציג אותו כמהפכה. לא הליברליות הכלכלית, לא מדיניות ביטחונית תקיפה יותר, וגם לא מדיניות של החלת הריבונות – לא אלה הם החידוש הגדול שעם ישראל מצפה לו. את הדגלים האלה מניפים גם אחרים, והם כבר מוסכמים פחות או יותר על חלק גדול מהחברה הישראלית. הסיכוי להביא מנדטים מלפיד ומליברמן לא מצוי בדגלים אלה, אלא בבשורת הזהות היהודית.

השאלות של הליכה בראש אחד או שניים, אחוז החסימה, מי בראש, פריימריז או לא, אחודים כאלו או אחרים – אלה שאלות חשובות אבל רק ברמה הטקטית-פוליטית, ברמה הטכנית בלבד. השאלה החשובה באמת היא מה תפקידה האידאולוגי של הציונות הדתית בחברה הישראלית לעת הזו, ומהי הבשורה אותה היא חייבת לחברה הישראלית ושאותה היא אמורה להביא לפוליטיקה הישראלית.

החברה הישראלית מחכה לעיצוב מחודש של זהותה, לבשורה של הזהות היהודית, ורק הציונות הדתית יכולה לבשר אותה בצורה מתוקנת. אין די בהנחת היוזמה על השולחן והצהרה על הכוונה לעסוק בה ולקדמה בקדנציה הבאה. זה לא יכול להיות נושא משני. זה חייב להיות אחד הנושאים העיקריים של הפוליטיקה הציונית דתית, אם לא הראשון והמוביל שבהם. עם ישראל צמא לשמוע קול שופר, אבל התקיעה הגדולה עדיין לא מושמעת. 










4 תגובות:

  1. פוסט חשוב, נושא חשוב מאוד. נפל להם אולי האסימון, אבל, לא בכיוון ממש הנכון. שר הדתות לא יועיל הרבה. מועצת הרבנות הראשית, יותר חשוב. הדרך אבל עוד ארוכה מאוד. התפיסה בציבור ( לא תמיד מוצדקת יש לציין ) הינה זו, שהעסק הזה, כפייתי , מסואב, ארכאי, פרימיטיבי וכדומה. הציונות הדתית, במשך עשרות בשנים, השקיעו משאבים, בטריטוריה , אבל, לא בליבות ומוחות של המיינסטרים. הם היו צריכים מזמן להשתלט על הרבנות הראשית, ולייצר תפיסות יותר ידידותיות בקרב המיינסטרים, כלפי נושאים של דת והלכה. אבל, במקום זה , השקיעו במקומות לא נכונים, ונשארו עם תקרת זכוכית תדיר. ישברו הראש, ולא יעברו אותה. אפילו כך, זה יוסיף כמה מנדטים אקסטרא , לא יותר מזה.

    ולא, אין אפשרות ליהדות בעלמא. המשמעות של יהדות, הינה אורתודוקסיה. זה לא בא ככה. אורתודוקסיה,וקיום מצוות. יש הרבה יותר מדי חילוניים, אתיאיסטים וכדומה במדינת ישראל, שלא רואים הדברים עין בעין ממש. זה לא יבוא ככה מר קרפל. הדברים לא יסתדרו מעצמם , עם תורות חיים וכאלו. צריך הרבה יותר מזה. צריך אג'נדות אזרחיות, כלליות , פילוסופיות תואמות ומתיישבות. מבלי זה , לא יעבוד. תוציא לך מן הראש עם כל הכבוד, ותקצר כאן היריעה.

    לכל המעונין, חוק הרבנות הראשית, להבין, איפה זה באמת ובתמים נמצא ( בין היתר) :

    https://www.nevo.co.il/law_html/law01/P177_032.htm

    להתראות

    השבמחק
  2. מוטי, שורש הבעיה היא ברבנות הראשית. אין יהדות ימינו כיהדות הקדומה, שבה היה מקום לכולם. אדם חילוני כמוני אינו יכול למצוא את עצמו עם היהדות שהרבנות מייצגת. קודם כל כי אני לא חילוני. אני לא יהודי של חול, יש לי הרבה מאוד ערכים מקודשים, כמו ל99% מעם ישראל (אם לא 100% מעם ישראל). דבר נוסף אינני יכול להתחבר לרב הראשי הספרדי או לרב הראשי האשכנזי, מהסיבה הפשוטה שאימי אשכנזיה, ואבי ספרדי, וזה לא מעניין אותי מי אשכנזי ומי ספרדי. מבחינתי אם כל הבית כנסת מתחבר לסידור אחד זה מושלם ואין משמעות אם הסידור הוא אשכנזי או ספרדי או תימני. התוצאה היחידה של הוורסיות השונות היא שעד גיל 29 לא ידעתי שיש ביהדות דבר שנקרא תפילת שמונה עשרה. אתם הדתיים לא מצליחים להתגבר על המחלוקות שלכם פנימה אז אתם רוצים להזמין אותי פנימה?
    בוא, אחינו, את היהדות האמיתית הממלכתית אתה יכול למצוא היום בצה"ל. רק שם כל אחד יכול להתחבר למשהו שגדול ממנו, שהתחיל לפניו ויימשך הרבה אחריו. יש לזה הרבה מגרעות, אבל זה החיבור האותנטי היחיד שאנחנו מצליחים לייצר ליהדות כאומה.

    השבמחק
  3. למי שמתענין אגב, כאן בוויקיפדיה , על : " ארגון רבני צהר " נסיונות נואשים של הציונות הדתית, לגשר פערים וכדומה בקרב ציבורים חילוניים וכו.... מומלץ :

    https://he.wikipedia.org/wiki/ארגון_רבני_צהר

    השבמחק
  4. רק נצטט השופט סולברג בעליון ( מזכיר, הוא מן הציונות הדתית) בבג"צ הכשרות דאז, מעביר ביקורת על הרבנות הראשית ( קל וחומר דיעות החילוניים בענין ) הנה מצטט:

    " פסק דין זה לא נועד לתת גושפנקה למערך הכשרות הקיים. אין להבין מדברַי כאילו דווקא זהו המנגנון הנכון והראוי. פסק הדין עניינו בבחינה פרשנית וחוקתית של החוק הקיים. הוא עוסק במצוי, לאו דווקא ברצוי. חשוב מכך, פסק הדין אינו מעניק 'תעודת הכשר' לאופן התנהלותו של מערך הכשרות במהלך השנים. אמנם, רבים הם העוסקים במלאכה – רבנים, משגיחים ומפקחים, ויש להיזהר מלהוציא את דיבתם רעה של חלק הארי מביניהם, אשר עושים את מלאכתם נאמנה. ואף על-פי כן, בתוך עמי אנוכי יושב. אין אני צריך לדוח מבקר המדינה משנת 2009 שצירפו העותרים כדי לדעת עד כמה גדול הקלקול במערך הכשרות הקיים: משגיחים שאינם באים לבית האוכל אלא למספר דקות בודדות בכל שבוע, ודורשים תשלום ב'שחור'; מהם חסרים את הידע ההלכתי הנדרש, או מבצעים את עבודתם כלאחר-יד, וכיוצא באלו מרעין בישין. עד כדי כך הגיעו הדברים, ששומעים אנו על רבנים שאינם סומכים על הכשרות שהם עצמם נותנים. אף זאת נודע ברבים, כי חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל, כולם סמוכים על שולחנה, אך רק מקצתם סומכים על הכשרות מטעמה.לאחרונה אף קיבלנו תזכורת נוספת למצבו העגום של מערך הכשרות בירושלים, הפועל תחת סמכותה של המשיבה 3, המועצה הדתית ירושלים. במכתבו אל הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, מיום 15.7.2015 (יומיים לפני הדיון השני בעתירה), קובל רבה הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן, על התנהלותו של יו"ר הוועדה הממונה בירושלים, אשר לטענתו מונע ממנו "לתפקד כראוי כאחראי על מערך הכשרות בעיר. זאת הוא עושה ע"י הוראה למפקחים שלא ישתפו עמי פעולה וחמור מזה עוד נוסף היום כשנכנסו שלא ברשות ללשכתי והוציאו משם את רשימת המשגיחים שהיתה אצלי ונחוצה לי במסגרת אחריותי על מערך הכשרות כולו. צריך לציין שכל זה נעשה לאחר שמצאנו ממצאים חמורים בכמה עסקים שאסור להשלים עימהם. אי לכך לאחר שהגדיש את הסאה הנני מבקש את התערבותכם המיידית כדי שלא נצטרך להודיע על הסרת האחריות שלנו על הכשרות בעיר". איננו נדרשים לקבוע מיהו הצודק, אך הדברים מדברים בעד עצמם; קשים לעיכול. לא אל הנער הזה התפלל המחוקק."

    כאן לבג"צ הכשרות כאמור:

    https://bit.ly/39LP56n

    תודה

    השבמחק