יום חמישי, 9 ביוני 2022

המלכוד של סמוטריץ'

ההישג הנאה של עליית סמוטריץ' בסקרים הוא דווקא של בן גביר ולא שלו. ייתכן שהסקרים הם בבחינת נורת אזהרה לסמוטריץ'

בס"ד

פורסם ב"מקור ראשון" ב- 27.5.2022

לא היו ימים טובים לאופוזיציה כימים של השבועיים האחרונים. לא זו בלבד שהקואליציה מקרטעת, אלא שגם הסקרים מאירים לה פנים. בסקר שערך השבוע רדיו 103fm זוכה קואליציית נתניהו לשישים מנדטים. גם ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהסקר מעניק לו תשעה מנדטים, יכול להתבשם מתוצאותיו. נראה שההיפרדות שלו מ"ימינה" והעדפת איתמר בן גביר ומפלגת "נעם" הייתה עסקה מצוינת. הם קיבלו יחד בבחירות האחרונות שישה מנדטים, ח"כ אופיר סופר, שנכנס לכנסת דרך הליכוד, הביא להם את השביעי, ועכשיו הסקר מנבא להם קפיצה לתשעה מנדטים. הישג נאה לסמוטריץ'.

אבל כמו בכל עסקה, כדאי תמיד לקרוא גם את האותיות הקטנות. אלה מלמדות שההישג הנאה הוא דווקא של בן גביר ולא של סמוטריץ'. ייתכן שהסקר הוא בבחינת נורת אזהרה לסמוטריץ': עורכי הסקר השכילו לבדוק גם כיצד יתחלקו הקולות במידה וסמוטריץ' ובן גביר ילכו בנפרד. מתשובת הנשאלים עולה שכול אחד מהם יקבל חמישה מנדטים. [מאז שנכתבו הדברים פורסם סקר גם בג'רוזלם פוסט, והוא מעניק לבן גביר שישה מנדטים בתרחיש האמור]. מתברר שהקפיצה המרשימה שייכת כולה לבן גביר. אדרבה, לסמוטריץ ורשימת "הציונות הדתית" לא נוסף אפילו מנדט אחד. כאמור, גם היום יש להם חמישה מנדטים מתוך השבעה.

בהנחה סבירה שבחמשת המנדטים שמקבל סמוטריץ' בסקר האמור כלול גם המנדט של מפלגת "נעם", או לפחות רובו, מסתבר שסיעת "הציונות הדתית" מכניסה לכנסת הבאה רק כארבע מנדטים, בדיוק כפי שהצליחה להכניס בכוחות עצמה גם לכנסת הנוכחית.

כשלוקחים בחשבון שתוצאה זו באה אחרי קמפיין שלילי, מקטב, נמוך, שלא לומר ארסי, נגד "ימינה", התוצאה מאכזבת במיוחד. אחרי שנה שלמה שבה שסמוטריץ' וחבריו עושים ככל יכולתם לשכנע את הציבור הציוני-דתי שהם הם הציונות הדתית האמתית וש"ימינה" איננה ימין, אינה דתית וספק אם היא עדיין ציונית, הם לא הצליחו להוסיף לעצמם אפילו מנדט ציוני-דתי אחד.

המשמעות האלקטוראלית של הסקר הזה חמורה מבחינת סמוטריץ'. בן גביר הוא יהודי חכם; הוא לא ידרוש לעמוד בראש הרשימה המשותפת בבחירות הבאות, אף שמבחינתו יש לכך צידוק מלא. אבל הוא בהחלט יתבע ובצדק הרכבת רשימה בשיטת הריץ'-רץ', כך שכול חבר כנסת שני ברשימה יהיה נציג שלו. כך בן גביר ישלש אולי אפילו ירבע את כוחו; סמוטריץ' לא יוסיף לעצמו אפילו מנדט אחד.

סמוטריץ' יאלץ להיכנע לכול תביעותיו של בן גביר; הוא קשר בו את גורלו הפוליטי ואין לו עכשיו דרך ללכת לבד; אחוז החסימה קרוב מידי. בן גביר לעומתו, כבר הוכיח ש"אין לו אלוהים" בשאלת התחשבות באחוז החסימה ושריפת קולות. אם סמוטריץ' לא יסכים לתנאיו, המתבקשים יש לומר, הוא יתמודד לבד.

הריצה המשותפת עם בן גביר לא הטיבה עם הציבור החרד"לי גם מבחינת התוכן והתדמית. אפילו במיקרוסקופ קשה להבחין כרגע בהבדל בין המסר האידאולוגי של סמוטריץ' ובין זה של בן גביר וחבריו. בן גביר הוא זה שתוקע בשופר, מכתיב את הטון ומתווה את הכיוון והדרך, ואנשי "הציונות הדתית" נגררים אחריו בניסיון נואש לצמצם רווחים. הדבר ניכר לא רק מבחינת המסרים שהם משמיעים לציבור הכללי שאינו מבחין בין שתי הזרועות של הרשימה, ולא רק מבחינת הסגנון המתלהם והמפלג, אלא אפילו מבחינת הפרקטיקה הפוליטית. כשח"כ אורית סטרוק הודיעה לפני שבועיים, על רקע המאבק על "בית התקומה" בחברון, שהיא מעבירה אליו את לשכתה, פרקטיקה בן גבירית ידועה, התברר עד כמה הפכה מפלגת "הציונות הדתית" לגרורה של בן גביר. לא פלא שהמקור זוכה לקולות ולא החיקוי.

ככול שמבחינת הציבור הכללי ההבדל בין סמוטריץ' לבן גביר לא אומר דבר, האפשרות של סמוטריץ' להשתלב בקואליציה עתידית הולכת וקטנה. התווית של בן גביר, שאיננו פסול חיתון חלילה והוא בהחלט לגיטימי גם אם לא בדיוק "כוס התה" של רבים, נדבקה היטב לסמוטריץ'. רק אם קואליציית נתניהו במתכונתה הנוכחית תעבור את רף שישים המנדטים, מה שכרגע לא נראה סביר, יש סיכוי שסמוטריץ' יוזמן לקואליציה. בכול מקרה אחר שבו יצטרך הליכוד, גם אם ינצח, לצרף כוחות נוספים שיתקשו להסביר לבוחריהם חבירה לבן גביר, סמוטריץ' יהיה הראשון להיזרק. זה מה שעשה נתניהו תמיד לציונות הדתית. כך יקרה גם במקרה שלא נתניהו ירכיב את הקואליציה הבאה. לא בטוח שאנשי הפלג החרד"לי מבינים שייתכן שבמהלך ההיפרדות שלהם מ"ימינה" והעדפת בן גביר ו"נעם" על פניה הם תקעו את עצמם באופוזיציה לשנים ארוכות.

[פורסם ב"מקור ראשון" לפני כשבועיים. בערב שבת האחרונה דיווח עמית סגל על סקר שלפיו אם סמוטריץ' עומד בראש הרשימה המשותפת לשניהם הוא מקבל 8 מנדטים, ואם בן גביר עומד בראשה – 11 מנדטים]

 

  

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה