יום שלישי, 17 במאי 2022

המבחן הקשה של ממשלת בנט-לפיד

מיגור גל הטרור על ידי הממשלה חשוב יותר מעצם קיומה ולכן אינו תלוי במנסור עבאס.

בס"ד

פורסם ב"מקור ראשון" ב- 1.4.2022

ממשלת בנט-לפיד לא זוכה לרגע של מנוחה ושלווה. אחרי שהצליחה להעביר את התקציב, להתגבר בצורה סבירה, למרות כל המלעיזים, על שני גלים של המגיפה ולנחול הצלחות משמעותיות בשדה המדיניות הבינלאומית, נחת עליה גל הטרור הנוכחי שמציב אותה נוכח רגע האמת שלה.

לדברים שאמר השבוע סגן מנהיג החמאס סאלח אל-עארורי, לפיהם לעימות הבא נגד ישראל יהיה "היקף עממי רחב יותר והוא יהווה נקודת מפנה בתולדות הסכסוך עם הכיבוש", צריך להתייחס במלוא הרצינות; התסיסה בשטח מאשרת אותם. גל הטרור הנוכחי מחק לחלוטין את הקו הירוק; לא רק ששלושת הפיגועים שראינו לאחרונה היו במרכזי הערים, אלא  שטרוריסטים ערביים אזרחי ישראל נטלו בהם חלק מרכזי.

אין ספק שמה שמעניין את רובם הגדול של ערביי ישראל הוא פרנסה וחיים טובים ושאת הטרור הנוכחי מבצעים יחידי יחידים מתוכם. אבל לטרור דינמיקה משלו; טרוריסטים יחידים מציתים את האש והיא מעוררת הזדהות ותסיסה במעגל הקרוב של תומכיהם. אלה יוצאים לרחובות  ומחוללים מהומות, כפי שראינו לפני כשנה בערים המעורבות בזמן מבצע "שומר החומות". התגובה המתחייבת לטרור ולמהומות שהוא מלבה יוצרת חיכוך עם האוכלוסייה הרחבה וגוררת גם אותה למעגל האלימות או לפחות לתמיכה והזדהות עמו. זהו "ההיקף העממי" עליו דבר אל-עארורי שאם יצא אל הפועל לא ניתן יהיה להגדירו אלא כמרד של ערביי ישראל. הפיגועים שראינו בשבועיים האחרונים הם בדיוק כל מה שצריך כדי להניע את הדינמיקה הזו. אם כך יקרה זו באמת עלולה להיות "נקודת מפנה בתולדות הסכסוך עם הכיבוש", אבל לא בטוח שבכיוון שאליו שואף אל-עארורי.

מבחנה של ממשלת בנט-לפיד הוא כפול. היא אמורה לעשות הכול כדי לעצור את הדינמיקה הזו בעודה באיבה, אבל אם לא יעלה הדבר בידה, לא תהיה לה ברירה אלא להפוך את גל הטרור הנוכחי באמת ל"נקודת מפנה בתולדות הסכסוך עם הכיבוש". גל הטרור הזה יכול להיות עבורה הזדמנות גדולה; אם היא תשכיל להפוך עז למתוק היא תוכיח את נחיצותה ותבסס את מעמדה.

"לממשלה הזו אין סיכוי למגר את הטרור", כתב השבוע חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. הוא התכוון כמובן להרכב הממשלה שכולל לא רק את העבודה ומר"צ, אלא בעיקר את רע"ם. אי אפשר לדחות על הסף את דבריו של סמוטריץ', אבל גם אי אפשר לשכוח שגם ממשלת ימין מלא מהסוג עליו הוא חולם לא הצליחה מעולם למגר את הטרור, ולא במקרה. לא הימין לבדו ולא השמאל לבדו יכולים לטרור הערבי. רק כולנו יחד. ואם אין מצב שכל עם ישראל מאוחד ופועל יחדיו, העיקרון שמפעיל את המציאות הישראלית הוא הכלל הידוע והמוכר לפיו רק הימין יכול לעשות נסיגות ורק השמאל יכול לעשות מלחמות.

כשהימין בשלטון, השמאל, שלרשותו ארסנל כלים גדול, כמו התקשורת, הבג"צ ועוד, מונע ממנו להיאבק בחופשיות בטרור; אבל לביצוע נסיגות והתנתקויות הוא נותן לו גיבוי מלא. ולהפך, כשהשמאל יוצא למלחמות, הימין עומד לימינו. אם ימצא עצמו השמאל במצב של אין ברירה, ומבחינה פוליטית זהו מצבו היום, ייתכן שיתגלה שדווקא הוא ורק הוא יכול למגר את הטרור.

יש סיבות רבות לחשוב שממשלת בנט-לפיד לא תוכל לגל הטרור הנוכחי והוא יביא עליה את קיצה. אבל יש לא פחות סיבות לחשוב שדווקא משום כך, ודווקא בגלל הרכבה המיוחד הכולל אנשי שמאל, היא תוכל לעשות מה ששום ממשלת ימין לא עשתה ולא יכולה לעשות. לבנט שקד ליברמן וסער אין שום ספק שיש לצאת למלחמת חורמה בטרור הערבי ויש להם נכונות מלאה לעשות זאת. אם גנץ, לפיד ועומר בר לב יבינו שאין להם ברירה אלא להצטרף בלב שלם ובכול מאודם למשימה, הממשלה הזו תוכל לא רק לעצור את הגל הנוכחי של הטרור, אלא אולי גם לשנות דברים מיסודם. אם הם לא יגלו את הנחישות הנדרשת, או אם מר"צ לא תצליח לרדת מן העננים, להתחבר למציאות ולפחות לא לחבל במאמץ, הממשלה הזו תיפול, ובצדק.

מיגור גל הטרור על ידי הממשלה חשוב יותר מעצם קיומה ולכן אינו תלוי במנסור עבאס. הוא אמנם יכול לפרק את הממשלה, אבל יהיו לה לפחות שלושה חודשים מלאים עד לבחירות חדשות כדי למלא את משימתה ולהוכיח את עצמה. אם עבאס בכול זאת יצליח לאזור אומץ לב ולתת גיבוי למלחמה מחויבת המציאות בטרור, הוא יוכל לקנות את עולמו ולהוכיח שדרכו הייתה כנה. אם הוא לא מסוגל לכך, הממשלה שתלויה בו לא תמלא את ימיה, והוא יוכיח שוב שהערבים לא מחמיצים שום הזדמנות להחמיץ הזדמנות.

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה