בשולי מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, נוצרו חוגים אידיאולוגיים שהריחו אמנם את הריח הטוב של הגאולה, אבל לא הבינו את עומקה. לברור תופעת "תג מחיר".
בס"ד
ט"ו בטבת, תשפ"ב.
19.12.21
(נוסח מקוצר של מאמר שפירסמתי כאן בבלוג ובבמות אחרות ב- 20.12.2015)
את האסונות הגדולים ביותר של האנושות לא הביאו אנשים רעים; הביאו אותם האידיאליסטים הגדולים. אחד כזה, לדוגמא, היה לנין. היה לו חזון נפלא – אנושות מאוחדת שבה כל בני האנוש עובדים ומתחלקים ברכוש ובהון בצורה שוויונית מלאה. אנשים החיים מתוך בחירה והכרה, מתוך בגרות, בשלום ובאחווה וללא שנאה קנאה ותחרות. מדוע אם כן, חזון כזה שכולו טוב, הביא כל כך הרבה אסונות וחורבן.
אלא שהמציאות איננה מתקדמת בקצב של החזון. החזון יכול להמריא במהירות
לשחקים, אבל המציאות צריכה להבשיל לקראתו בשלבים, בתהליכים, בסיבוכים, ורק לאחר
מהלך התפתחות ארוך יש סיכוי שתוכשר לקבלת החזון.
אבל ללנין, כמו לכל שאר האידיאליסטים מסוגו, לא הייתה סבלנות. כשהתגלה לו
שהמציאות האנושית, החברה, בני האדם, עדיין אינם מוכנים ומוכשרים לחזון – הוא ניסה
לכפות אותו עליהם בכוח. זהו מקור הטרור הבולשביקי; זהו מקור האסונות שממיתים
האידיאליסטים הגדולים. והם כמובן לא מבינים את הבעיה, שהרי הם שואפים לדבר האמיתי.
אחרי פגישתם של יעקב ועשו, עשו מציע לו "לרוץ קדימה", אבל יעקב
עונה לו "אתנהלה לאיטי". יש לי כאן ילדים, נשים, צאן. אי אפשר להתקדם
בלעדיהם. יש לי עם שלם להביא לאידיאל האלוקי. הוא לא יכול להתקדם בקצב שלי. צריך
סבלנות. זה ייקח הרבה שנים, אולי אלפי שנה, אבל בסוף נגיע. בדרך נצטרך הרבה אמונה
ואורך רוח; נצטרך לסבול הרבה חוסר שלמות מסביבנו, הרבה קטנות מוחין צרות אופקים,
חולשה אנושית, פחדנות ובטלנות. גם הרבה קוצר רוח ועצבנות. זו אמנם דרך ארוכה, אבל
אין דרך אחרת. אי אפשר לכפות אידיאלים בכוח.
"נשמות דתוהו" אינם אנשים רעים, אבל הם מתכון בדוק לאסונות.
בירור חיוני
"האידיאליסטים הגדולים......שהנטייה האידיאלית היותר עליונה נגעה
בהם רק נגיעה כלשהי, הם רק מחבלים והורסים, והם מושרשים בעולם-התוהו בערכו הנשפל
(הרב קוק, אורות, עמ' קכ"ב)". בשולי תהליך ההתיישבות ביהודה ושומרון,
נוצרו חוגים אידיאולוגיים שהריחו אמנם את הריח הטוב של הגאולה, אבל לא הבינו את
עומקה. מדובר בתופעה שמתייגת את עצמה כ"תג מחיר". הם אידיאליסטים. הם
חפצים בהגשמת גאולת ישראל ועוצמת האידיאליזם של ההתיישבות נגע גם לליבם. אלא שמשהו
בתפיסת עולמם הביא אותם להתנגשות עם כל מי שרק אפשר. לא רק עם הערבים; גם עם
צה"ל, והמשטרה; ולא רק איתם, אלא גם במחלוקות וסערות פנימיות, בין יהודים
לבין עצמם. חלק מפעולותיהם כלל פגיעה ברכוש יהודי, כמו גם עלבונות, הצקות ורדיפות
כלפי יהודים ומתיישבים שמחו כנגד התופעה וניסו לנטרל אותה.
לטרור אין גבולות. מכיוון ששורשיו הם בתוהו, הוא חוצה קווים אדומים השכם
והערב. הוא מתחיל כנגד ערבים – דבר פסול, טיפשי וילדותי כשלעצמו – וגולש מהם
והלאה.
בירור התופעה חשוב לציבור האמוני בכלל ולציבור מתיישבי יו"ש בפרט,
בלי קשר לצורך להתגונן מול האשמות השמאל או להתנצל בפניו, ובלי קשר לעובדה שהוא
פוגע במפעלינו. הוא חשוב לנו משום שבו תלויה ההבנה כיצד באמת מביאים את הגאולה.
ברור זה חשוב לנו עצמנו, הציבור האמוני, כמו גם לכל עם ישראל. עם ישראל צריך ללמוד
כיצד בונים מדינה; כיצד בונים גאולה.
האידיאליסטים הגדולים
האם האידיאליסטים הגדולים אינם צודקים? – הם צודקים. האם עצם תביעתם
לגאולה איננה אמתית? – היא אמתית. האם הדרישה שלהם מהמדינה לנהוג אדנות בארץ ישראל
איננה מעוגנת בתורה? – היא מעוגנת בה. האם הדרישה שלהם מצה"ל לנהוג בתקיפות
מול הפורעים הערבים איננה אלמנטרית? – היא אלמנטרית.
אז מדוע הם נכנסו ל"מלחמת עולם" עם כל מי ומה שזז בשטח? – כי
אין להם סבלנות. בשביל סבלנות ואורך רוח יש צורך באמונה גדולה ועמוקה. לא רק
חיצוניותה של האמונה אלה פנימיותה. אמונה שלמרות שחיילי צה"ל לא מתפקדים נכון
– הם עוד יגיעו לזה; אמונה שלמרות שצה"ל עסוק בהתגוננות – הוא עוד יעבור
למתקפה; אמונה שלמרות שהמדינה איננה אידיאלית – עתידה עוד לפניה. אמונה שלמרות שעם
ישראל לא מבין את תהליכי הגאולה המתחוללים בקרבו – הוא עוד יבין.
יותר מכך: בשביל סבלנות יש צורך באמונה ואף בהבנה שכל העיכובים המשברים
והחולשות של מדינת ישראל הם רק שלבים של לימוד, שיעורים אמוניים שריבונו של עולם
מלמד את עם ישראל דרך הרגליים – בדרך להגשמת חזון הגאולה.
אבל כשאין תורה שמלמדת את ה"אתנהלה לאיטי" של יעקב אבינו – אזי
אין אמונה בריאה ואין סבלנות. מבחינת האידיאליסטים הגדולים הגאולה לא יכולה להמתין
ולכן הם מנסים לכפות את החזון שלהם בכוח על הציבור, על הצבא, על המדינה ועל כל עם
ישראל. ממש כמו לנין.
צעירים "אכפתיים"
"ונתתי נערים שריהם ותעלולים ימשלו בם" (ישעיהו, ג, ד), כך
מתאר הנביא את הרפיון המוסרי של עם ישראל ערב החורבן. מצב בו צעירים ונערים קובעים
את סדר היום של ההתיישבות, מעצבים את החזון שלה, מנהלים את המדיניות שלה, וכופים
בכוח את הנורמות שלהם – הוא מצב של "תוהו", מצב של ערב חורבן.
אמנם הנערים הללו כמו שאמר מישהו, "הם נערים אכפתיים...." אבל
לאו דווקא זהו המאפיין העיקרי שלהם. שהרי יש הרבה מאד נערים וצעירים אכפתיים – רוב
הנוער בהתיישבות – וגם בעם ישראל. וגם הם רואים את חולשת הצבא והמדינה. אלא שהם
הולכים למכינות קדם צבאיות, מתגייסים ליחידות צבאיות וחותמים קבע כקצינים, על מנת
לתקן מבפנים. נכון, קשה לתקן מבפנים; גם למ"פ אין חופש פעולה. קשה לתקן את
המדינה ולהביא אותה שלב אחרי שלב – בסבלנות, באמונה, באורך רוח – לגאולה השלמה.
אבל על דעתם של חלק משמעותי מ"האידיאליסטים" הללו לא עולה
להתגייס לצה"ל על מנת לתקן אותו מבפנים. דבר זה דורש סבלנות, והגאולה הרי לא
יכולה להמתין.
אם כן, ישנם שני סוגים של צעירים "אכפתיים" שרואים את הרפיון
המוסרי של צה"ל, את העיוות של בית המשפט ואת החולשות של המדינה. חלקם
מתגייסים לתקן אותה – שהרי היא לא מושלמת. חלקם האחר מתגייסים להרוס אותה – שהרי
היא לא מושלמת.
קליפת הגאולה
צודקים לחלוטין אלה שדורשים מצה"ל להגיב כראוי מול החוצפה הערבית,
לא להרוס בניה יהודית, וכן להרוס בניה בלתי חוקית ערבית. צודקים לחלוטין אלה
ששואפים לחברה יהודית אידיאלית החיה לפי נורמות של תורה, מחילה את הריבונות
והאדנות הישראלית בכל שטחי ארץ ישראל.
הוויכוח איננו על החזון אלה על הדרך. האם נכון וראוי, מבחינה תורנית,
לכפות על עם ישראל את החזון, גם כשהוא לא מבין אותו, ולכן לא מזדהה אתו, רק בגלל
שהחזון הוא חזון אמת.
או שמבחינה תורנית ראוי להיאזר בסבלנות ובארך אפיים, לעשות פעולה פנימית,
תודעתית, חינוכית, לתקן מבפנים את עם ישראל ואת מדינת ישראל, בכדי להביאה, צעד צעד
עד למצב בו עם ישראל יבין את החזון, יבחר בו, ויגשים אותו מתוך הכרה.
הדרך הראשונה היא דרך התוהו. דרך קצרה וארוכה, ארוכה מאד. רוממות הגאולה
בגרונה אבל בפועל היא מהווה את "קליפת הגאולה". היא "מריחה"
את ניחוח הגאולה שבאוויר של דורותינו משתכרת ממנו ומאבדת את עשתונותיה. היא איננה
מובילה לגאולה אלא לחורבן. הדרך השנייה דורשת הרבה סבלנות והרבה אמונה. היא מחייבת
גם לסבול עיוותים וחוסר שלמות זמניים. והזמניות הזו יכולה לארוך שנים רבות. מי שלא
יכול לסבול את העובדה שצה"ל עדיין לא מתפקד כראוי, שבתי המשפט שלנו הפכו את
המשפט למשפח, שהמדינה עדיין לא מושלמת ושעם ישראל עדיין לא שואף לגאולה – לא אמור
להתיישב ביהודה והשומרון. הוא גם לא אמור להתעסק בגאולה, לפחות לא באופן מעשי.
אחרי אלפיים שנות גלות זכינו לראות בהקמתה של מדינת ישראל. היא עדיין
רחוקה משלמות אבל עצם הווית המדינה, חשובה יותר מאשר תכניה שעדיין זקוקים לתיקון.
את מה שמחייב תיקון עוד נוכל לתקן קמעא קמעא, אבל אם המסגרת של הממלכתיות הישראלית
תיהרס, לא תהיה לנו הזדמנות נוספת לתקנה. מי שחושב שראוי להקים מליציות ופלנגות כדי
להיאבק באופן פרטי בטרור הערבי – במקום המדינה – מחריב אותה.
יישר כוחכה ר' מוטי קרפל על סדרת מאמרים זו. אך סוף מעשה במחשבה תחילה. לא מוטב היה לו השקעת מעט ממרצך בחינוך העם להתנהגות אחראית מול הקלפי. במקום לפזר הקולות בין מפלגות קיקיוניות וכך לקבל ממשלות העומדות על כרעי תרנגולת, ללמדם לתת את קולם רק למפלגה אחת, שאולי לא תמיד עונה על כל מאוויהם במדוייק, אך יש לה סיכוי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת.
השבמחק