יום שבת, 6 בפברואר 2021

ביבי או בנט

בתנאים מסויימים בנט יעמיד בפני קואליציית "רק לא ביבי" תנאי ברור להצטרפותו אליהם: "רק בתנאי שאני מרכיב את הממשלה". "אם כל כך חשוב לכם להחליף את נתניהו, אז רק בראשותי", יאמר להם בנט. "אם זה בראשות לפיד או סער, אני מעדיף ללכת עם נתניהו".

 

בס"ד 

כ"ג בשבט, תשפ"א

(פורסם בערב שבת ב"מקור ראשון")

מדהים לראות מצביעי ימין כוססים ציפורניים מחשש שמא תקום בעקבות הבחירות הקרובות ממשלת שמאל, אבל כנראה קשה להיגמל מהרגלים ישנים. כך גם באשר לחבירה המבורכת בימין החרד"לי, שבניגוד להפחדות, גם בלעדיה לא הייתה קמה קואליציית שמאל או מתעוררת "סכנה לארץ ישראל". אכן, נתניהו מבקש להפחיד את מצביעי הימין ולעורר בהם את הפחדים הישנים ששימשו אותו מצוין במערכות הבחירות לאורך שנים ארוכות, אבל מי שמתבונן במערכת הנוכחית רואה מיד שהיא שונה מהותית ממה שהכרנו.

בשום מצב לא יכולה לקום כאן ממשלת שמאל. המצב של ראש בראש, ימין מול שמאל, לא קיים הפעם גם לו היה השמאל מתאחד כולו. "האסון" המרבי שעלול לקרות הוא ממשלה שיהיו בה גם רכיבי שמאל, אבל זה בדיוק מה שיש לנו גם עכשיו. נתניהו מזהיר שבנט וסער ילכו עם השמאל, בעודו יושב בקואליציה שלא רק מכילה אנשי שמאל אלה אף נותנת להם משקל שווה. "הסכנה" היחידה היא שנתניהו יפסיד את הבחירות ויאלץ לפנות את כסאו למישהו אחר שהוא לא פחות ימין ממנו. זו לא תהיה ממשלת שמאל וכדאי שבוחרי הימין יבינו זאת ויירגעו.

לפי רוב סקרי השבועות האחרונים, ובהנחה שהמצב לא ישתנה מיסודו, יש שני גושים שמונים פחות או יותר 50 מנדטים כל אחד. גוש אחד שתומך בנתניהו ומחויב לו וגוש אחר שחפץ להחליפו וליצור קואליציה בלעדיו. לא נכון למנות בגוש הזה את הרשימה המשותפת, שכן היא לא יכולה להשתלב בקואליציה שבה חברים מרכזיים הם ליברמן וסער, לא כל שכן בנט.

בנט נמצא בפוזיציה הטובה ביותר במערכת הזו. לא בכדי הוא נמנע מלפסול את נתניהו מכול וכל, כמו שאר אנשי "רק לא ביבי". הוא שומר על אופציה פתוחה לשני הכיוונים. הפוזיציה הזו שווה לו הרבה מנדטים ומציבה אותו במקום טוב הרבה יותר מאשר לשון המאזניים בלבד. "נפתלי בנט יקבע את עתיד הממשלה הבאה", אמר השבוע חה"כ מיקי לוי מ"יש עתיד". מיקי לוי אופטימי; הוא עדיין מקווה שיאיר לפיד יצא מהבחירות כראש ממשלה, אבל כדאי לו להקשיב למה שאמר השבוע חיים רמון: "אין סיכוי שנפתלי בנט יתמוך ביאיר לפיד לראשות הממשלה". חיים רמון צודק. אין סיכוי וגם אין סיבה פוליטית לכך, כפי שמראה ניתוח פשוט.

ממה נפשך; אם בנט יצליח לשמור על רמת המנדטים  שהסקרים נותנים לו כרגע, בסביבות 12 מנדטים, ובעקבות הבחירות תהייה אפשרות לשתי קואליציות, אחת של נתניהו ואחת של מתנגדיו, ובנט יהיה לשון המאזניים ביניהן, הוא יעמיד בפני קואליציית "רק לא ביבי" תנאי ברור להצטרפותו אליהם: "רק בתנאי שאני מרכיב את הממשלה". הוא יכול לעשות זאת גם אם יקבל פחות מנדטים מלפיד וסער; לא כתוב בשום מקום שראש הקואליציה חייב להיות בעל מספר המנדטים הגדול ביותר, וכבר היו דברים מעולם. "אם כל כך חשוב לכם להחליף את נתניהו, אז רק בראשותי", יאמר להם בנט. "אם זה בראשות לפיד או סער, אני מעדיף ללכת עם נתניהו".

לכן מפתיע להיווכח שהחבירה של סמוטריץ' לבן גביר מועילה מאוד לבנט. היא תקרב את גוש נתניהו ל-60 מנדטים ותשאיר אותו בתמונה. עם זאת היא כנראה לא תספיק לגוש נתניהו, מה שיותיר את בנט בפוזיציה של לשון מאזניים גם אם יזכה לפחות מנדטים. כל מנדט נוסף שלהם הוא בעצם גם מנדט לטובת בנט ובתנאי שלא יאפשר לנתניהו לעבור את ה-60, דבר שרחוק מלקרות. אם ייווצר גוש חוסם או לא תהיה אפשרות לקואליציה בראשות נתניהו אפילו בתמיכת בנט, סער ובנט יחברו ויהוו משקל נגד ללפיד. זו לא תהיה ממשלת שמאל.

ייתכן אמנם שבמצב המתואר יוכלו לפיד וסער לכפות על בנט רוטציה, אבל הוא יוכל להתעקש להיות הראשון ברוטציה הזו, וכולנו למדנו לאחרונה שאתה יודע איך רוטציה מתחילה אבל לעולם לא יכול לדעת איך היא תיגמר. מה עוד שאם תיתכן קואליציה חלופית לנתניהו, לא מופרך לחשוב שהוא יפנה את מקומו בראשות הליכוד, מרצון או מכורח, ותוכל לקום קואליציה המבוססת על הליכוד סער ובנט, ימין-ימין למהדרין.

הרבה דברים עדיין יכולים להשתנות כמובן וישנם עוד פרטים רבים שראויים להתייחסות, אבל בגדול, נכון לתמונת המצב של רוב הסקרים בשבועות האחרונים, כדאי לקחת בחשבון גם את האפשרות המתוארת כאן לפיה השאלה העיקרית שנותרה פתוחה לגבי מערכת הבחירות הנוכחית היא: בנט או ביבי?

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה