יום שבת, 5 באוקטובר 2019

אכן, מתחוללים תהליכים (לימי התשובה)


אכן, מתחוללים תהליכים. אחרי שניים-שלושה דורות בהם עם ישראל חזר לארצו, הוא חוזר עכשיו גם למסורתו, לזהותו ולתרבותו.



בס"ד
ה' בתשרי, תש"פ

(פורסם בערב שבת ב"מקור ראשון")


זעקות "ההדתה" וההון הפוליטי שעשו ממנה כמה וכמה פוליטיקאים בבחירות האחרונות, מצטרפות לתחקירים המתוקשרים של עו"ד יאיר נהוראי על המכינה הקדם צבאית בעלי, ומגיעות לשיאן בפסילה הפוליטית של חלקים מרכזיים של הציונות הדתית. אביגדור ליברמן ויאיר לפיד הכריזו על חרם, "לא נשב עם המשיחיסטים בקואליציה", ועוד כמה מאזובי הקיר הצעקניים של הפוליטיקה שלנו מיהרו גם הם לרכב על הגל.

בכדי להבין את המתקפה הזו ואת מקורותיה יש לזהות את התהליכים האמתיים המתחוללים בחברה הישראלית. לא מדובר בזיהוי ההוא, של אותו אלוף במדים ועכשיו במילואים, זיהוי שכול כולו פרי הדמיון והחרדות שלו עצמו, אלא בזיהוי תהליכים אחרים, עמוקים ומשמעותיים לאין ערוך, שאותם זיהה ובישר הרב קוק כבר לפני כמאה שנה: עם ישראל חוזר לעצמו, לתרבותו, לזהותו ולייעודי חייו. זוהי התשובה הישראלית הגדולה אותה הוא צפה והיא שמתחוללת כאן ועכשיו.   

התהליכים הללו עולים על פני השטח, מתגלים בכל עומק משמעותם ומקבלים את מלוא האישור לנוכחותם ולשורשיותם, ממקום בלתי צפוי; לא מהישיבות, לא מהמכינות ולא מהמחלקות לתרבות תורנית, אלא דווקא מהטרנד של המוזיקה היהודית שהתחיל כבר לפני למעלה מעשור וחודר בזמננו גם  לאמנות, לספרות, לקולנוע, לתיאטרון ולתקשורת. עוד ועוד אמנים, דתיים וחילונים, מצטרפים לגל של המוזיקה היהודית שהלחן הנפלא של עובדיה חממה ל"אנא בכוח" היה בזמנו אחד מניצניו הראשונים. לכאורה כל העניין נראה תמים. פולקלור שכזה. "שומרי החומות" של ההגמוניה, שיודעים היטב כיצד לסמן ולתקוף כל ניצן שעלול לסכן אותה – ההתנחלות, התשובה, ההדתה, הנבואה, מדינת ההלכה וכדומה – אינם חוששים ממוזיקה ומאמנות. להפך, גם הם נהנים. אבל המוזיקה אינה ניטרלית ואינה תמימה כלל.

מי שהבין את מלוא הפוטנציאל המהפכני של טרנד מוזיקלי היה אפלטון. את "השומרים" של המדינה שהגה, הוא מזהיר נמרצות:
"יש להיזהר מהנהגת מין חדש של מוזיקה, באשר יש בכך משום סכנה לכל. כי בשום מקום לא ישונו דרכי המוזיקה בלי שישתנו החשובים שבחוקי המדינה.... כאן חייבים השומרים לבנות את מצודתם: במוזיקה. .... בלי משים מתגנבת מצד זה בנקל העבריינות. .... כאילו אין עבריינות זו אלא משחק, ואיננה עושה שום דבר רע. שכן .... איננה עושה אלא זאת: מעט מעט היא מוצאת לה אחיזה, וחודרת בחשאי, זעיר שם זעיר שם, לתוך הנימוסין והעיסוקים; מכאן תעבור, בזרם גדול יותר, לתוך משא ומתן שבין אדם לחברו, ומתוך משא ומתן זה הרי היא תוקפת את חוקי המדינות ומשטריהן בחוצפה יתרה .... עד שתהפוך בסופו של דבר את כל סדרי הפרט והכלל" (המדינה, ספר ד' עמ' 424-425).

דווקא בשל תמימותה לכאורה, בכוחה של המוזיקה היהודית לפצח את מנגנוני ההגנה שיצרו "שומרי החומות" על מנת לחסום את הופעתה המתבקשת של הזהות היהודית. המוזיקה מדברת אל הנשמה ומעוררת אותה, ושום מכבסת מלים של התקינות הפוליטית לא תוכל לה.

מובן שהמוזיקה אינה הסיבה לשינויים התרבותיים, שנובעים תמיד מרובד עמוק יותר, אבל כשמגיע זמנם להתחולל היא מהווה כלי מצוין להתגברות על כל המנגנונים שאמורים לחסום אותם. כי מי שאהב את "אנא בכוח" – ומי לא בעצם – כבר לא יוכל להתכחש לזהותו היהודית. ומכאן ועד מהפכה תרבותית, ובהמשך פוליטית – כפי שכתב אפלטון – הדרך כבר לא ארוכה.

אז כן, נהוראי, לפיד, ליברמן, סתיו שפיר ואחרים. אתם צודקים. זעקות השבר וקריאות החרדה הבוקעות מעומקי החרדיות החילונית שלכם הן לגמרי במקומן. אכן, מתחוללים תהליכים. אחרי שניים-שלושה דורות בהם עם ישראל חזר לארצו, הוא חוזר עכשיו גם למסורתו, לזהותו ולתרבותו.

נכון, מנגנוני ההגנה שלכם, המזהים עבורכם באופן לא מודע את הסכנה הגדולה, אינם מזייפים. הם נותנים לכם התרעות אמת. אבל אתם נלחמים מלחמה אבודה. והמלחמה שלכם אבודה לא רק מכיוון שהיא לא יכולה לעצור את התהליכים הללו העמוקים ומושרשים בהגיון של תחיית ישראל בארצו הרבה יותר מכל הפוליטיקה, הפחדים, התעמולה והמניפולציות התקשורתיות שלכם.  

המלחמה שלכם אבודה מכיוון שאם הייתם משתחררים לרגע מהחרדות, מקשיבים באמת, מתבוננים ומנסים להעמיק, הייתם מגלים די מהר ודי בקלות, שהבשורה החדשה של הזהות היהודית שהולכת ומבשילה בחברה הישראלית, כלל איננה מסכנת אתכם ואת כל מה שחשוב ויקר לכם. היא איננה יוצאת כנגד כל מה שנוצר כאן בשלב הראשון של התחייה, אלא באה רק לברר אותו, ולהעלות אותו למדרגה גבוהה יותר שתהפוך אותו לנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית המקורית, ההיסטורית, ההולכת ומתחדשת בעצם הימים הללו בתהליכי התחייה והתשובה הישראלית לה חיכינו אלפיים שנה. זוהי הסיבה שבסופו של דבר התחייה והתשובה הן שתנצחנה ולא הריאקציה שלכם.






תגובה 1:

  1. אני קורא את זה ותוהה אם יש דבר כלשהו שיכול לקרות שיפריך את הטענה הזו שלך, בנוגע לאופן שבו ההיסטוריה כביכול מתקדמת, או שמדובר פשוט באמונה סובייקטיבית שלך, שאתה מוצא לה צידוקים איפה שנוח לך ומתעלם מהרכיבים במציאות שמנוגדים לה.

    השבמחק