יום שישי, 26 ביולי 2019

עם ישראל מחכה לנו

איילת שקד – לא למרות שאיננה "דתית", אלא בגלל שאיננה "דתית" – מסוגלת להביא בפני עם ישראל את פניה היפות של הציונות הדתית, אלה שעם ישראל מחכה להן גם אם הוא עצמו עדיין לא יודע זאת. 


בס"ד
כ"ג בתמוז, תשע"ט
(פורסם הבוקר ב"מקור ראשון:)

את ציבור הכיפות הסרוגות הכרתי לראשונה בעת שירותי הצבאי. הייתי מ"מ בפלוגה של הסדרניקים שהמ"פ שלה היה משה הגר, כיום ראש המכינה ביתיר. ישבנו בחולות בלוזה שבסיני, כשלושים קילומטר מתעלת סואץ, מבודדים מכול העולם. עד אז כמעט לא פגשתי דתיים. בסביבה האליטיסטית שבה גדלתי, בהר הכרמל בחיפה, היו כמה כאלה אבל הם היו שקופים.

רק שם, בבלוזה, כשחיינו בעולם שמטבע הדברים היה להם בו השפעה דומיננטית, הכרתי אותם באמת. שם, בבלוזה, פגשתי שוב את האידאליזם הציוני, זה שעליו חונכתי וגדלתי, ושבחוגים בהם סבבתי עד אז כבר שקע ואבד.  

זכור לי במיוחד מוצאי שבת אחד שבו "סחב" אותי משה הגר ל"מחנה קדום" לפגוש את חלוצי גרעין אלון מורה, שלאחר שבע עליות שנכשלו קיבלו אישור להתיישב במחנה בכמה קראוונים. כולם שם הכירו את כולם, כמו במשפחה או בשבט של בני עקיבא, ואני הייתי הזר המתבונן מבחוץ. נשבתי בקסם. ביומן ששרבטתי לעצמי באותם ימים, כדרכם של צעירים, כתבתי לעצמי את המשפט הבא, בערך: "אני לא יודע אם יש אלוהים או לא, אבל אם זו התוצאה של האמונה שהוא קיים, אז כנראה שהוא קיים".

הבנתי אז שאנשי הכיפות הסרוגות והמתנחלים בראשם, עומדים להיות בדור הבא מה שאנשי "ההתיישבות העובדת" היו בדורות של הקמת המדינה. מאז כל עולמי נסוב סביב האמונה והתובנה הזו, במאמץ "לפעול עם א-ל", לשים כתף ולקדם את התהליך ההיסטורי התודעתי הזה.

הקדמתי את כול הסיפור הזה בשביל להסביר מדוע לדעתי איילת שקד צריכה לעמוד בראש מחנה הציונות הדתית. במהלך הקמפיין של "הימין החדש" לקראת הבחירות האחרונות, יצא לי להחליף מסרונים פעם אחת או שתיים עם שקד. במסרון ששלחה לי בעקבות אחד הפוסטים שלי בפייסבוק, כתבה, בין השאר, את המשפט הבא: "מה שכתבת על היופי של הכיפות הסרוגות והעוצמה. כשהייתי "בבית היהודי" תמיד שיגע אותי שהציבור הרחב לא רואה את זה". שמרתי לעצמי את המסרון הזה.

זהו. מבחינתי המשפט הזה, מתוך ההקשר של אותה התכתבות, היה כל מה שהייתי צריך בכדי להבין מאין באה שקד ומה מניע אותה. זיהיתי אצלה את אותה נקודה בדיוק שהביאה אותי לציבור הזה, ושאותה תיארתי באריכות למעלה. איילת, כמוני, אולי בלי ללמוד "אורות" ובלי לנסח לעצמה את הדברים באידאולוגיה מסודרת ומקיפה, אבל מתוך אינטואיציה עמוקה, הבינה שעם ישראל מחכה לציונות הדתית. שבפרספקטיבה היסטורית היא הדבר הבא.

את התובנה הזו, שעם ישראל מחכה לציונות הדתית, קל יותר להבין למי שבא אליה מבחוץ. מי שלומד את כתבי הרב קוק יכול ואמור להבין את זה, אבל זה עדיין רק בשכל, לא כחוויית חיים. הוא לא יכול לדעת מתוך חוויה פנימית עד כמה הדבר נכון. את העובדה שעם ישראל מחכה לציונות הדתית אי אפשר לראות בסקרים. אי אפשר למדוד אותה. עם ישראל עצמו עדיין איננו יודע אותה. היא בבחינת מה שכתוב בספר הזוהר "ליבא לפומא לא גליא", הלב לא מגלה לפה. כלומר, היא נמצאת מעל סף ההכרה והתודעה, ועדיין לא יכולה להתנסח במילים ובמושגים.

בכדי להעלות את האמת הזו לתודעה, בכדי לחשוף אותה לעם ישראל עצמו, בכדי להביא אותו להכרה מלאה בדברים, צריך מישהו שבא משם. מישהו שיודע את האמת הזו מתוך עצמו. מישהו שבא מהציבור הכללי, מישהו שנולד וגדל שם, ויכול לשדר לו באותו תדר. מישהו שמדבר בשפתו, במובן העמוק של הביטוי.

לכן אנחנו זקוקים לאיילת שקד בראש. מהעמדה הזו היא תוכל ליילד מתוך מעגלים לא קטנים בציבוריות הישראלית את ההזדהות עם הכיפות הסרוגות, שנמצאת בהם, על סף התודעה, והם עדיין לא יודעים לקרוא לה בשמה. זה לא רק עניין של יותר מנדטים, שאגב, אף אחד מאתנו לא יכול לשער עד כמה יותר. העניין חשוב מכך: זה אמור לקדם את התהליך ההיסטורי של התפתחות התודעה הישראלית בתהליך של שיבת ציון. המשבר שאנו עוברים היום כעם הוא משבר תודעה, "בין השמשות" של מעבר מתודעה ציונית-חילונית לתודעה ציונית-יהודית. הוא שעומד בשורשן של כל הבעיות של העם בדור הזה ופתרונן תלוי בהשלמת המעבר התודעתי האמור.  

חלקים לא מעטים של הציבור הישראלי מחכים לציונות הדתית, ודווקא על כל גווניה. איילת שקד – לא למרות שאיננה "דתית", אלא בגלל שאיננה "דתית" – מסוגלת להביא בפני עם ישראל את פניה היפות של הציונות הדתית, אלה שעם ישראל מחכה להן גם אם הוא עצמו עדיין לא יודע זאת.










5 תגובות:

  1. מענין וחשוב . אבל , טועה כותב הפוסט עם כל הכבוד :

    סוד קסמה של איילת שקד , הוא דווקא בבסיס האוניברסלי בעיקר ( לא רק , אבל בעיקר) . עצם הערכיות ( ויהא התוכן אשר יהא ) משדר אמון . משדר ביטחון . עצם הנחישות והקור הרוח שבה , גם משדרים זאת .

    על איילת שקד , ניתן להגיד בביטחון , שהיא באה לעשות בשביל הציבור . לא באה לעשות לביתה . ויהא הבית אשר יהא . זה לא מעט כלל וכלל . היא מסוג הפוליטיקאים , שניתן להגיד עליהם בבירור , שהיא לא שם בשביל שררה פרופר . אין להקל ראש בדבר בימינו אלו .

    אם תשאל אדם , ממי יעדיף לקנות יד שניה , מאיילת שקד , או נתניהו . רוב האנשים לא יהססו.

    ובכלל , אם כפי כותב הפוסט,מצטט :

    " איילת , כמוני , אולי בלי ללמוד " אורות " ובלי לנסח לעצמה את הדברים באידיאולוגיה מסודרת ומקיפה....."

    אזי , היא לא יכולה לנסח ברורות הדבר לשיטת כותב הפוסט, אז למה ציבור חילוני ישתכנע ? איך ישתכנע ? כמה זמן כבר עבר , ולא השתכנעו עדיין ? המדינה הוקמה מצוק עיתים , הכותל נכבש , יהודה ושומרון נכבשו , כל האותות והסימנים והמופתים כבר ניתנו הרי . עדיין , זה לא זה.

    אז זה ענין לתועמלנים ואידיאולוגים . הם יהיו ה- גיים צ'נז'ר לשיטת כותב הפוסט . לא היא ממש . עליה מבחינת הציבור, אפשר לסמוך במובנים לגמרי שונים כאמור .

    תודה

    השבמחק
  2. רק נמחיש , מי היא איילת שקד, ומה בין היתר, סוד קסמה . למרות שהיא באופן טבוע , מתנגדת לתפיסות רבות מושרשות במערכת המשפטית וכדומה . אין להרהר או לחלוק כלל , על ההגינות והמקצועיות שלה . הנה , מתוך ריאיון בגלובס, לגבי שיתוף הפעולה שלה עם מרים נאור , נשיאת העליון דאז , מצטט :

    וזה עובד? שיתוף-הפעולה ביניכן?

    "עובדה, שהנשיאה נאור ואני מינינו כבר 100 שופטים מאז תחילת הקדנציה שלי; לעומת שרי משפטים אחרים שהצליחו למנות 100 שופטים בכל הקדנציה שלהם. שתינו מאוד ענייניות ומסכימות למנות לשפיטה רק את מי שראוי. בית-המשפט העליון שלנו הוא מקור לגאווה. כשאני נוסעת בעולם, אני אומרת לכולם שיש לנו את ביהמ"ש העליון הכי טוב בעולם. אני חלוקה על דברים שהעליון התערב בהם, לדעתי ללא צורך, אבל אני מוקירה אותו מאוד".

    עד כאן הציטוט.

    ועוד מצטט לגבי יחסה לפרקליטות עצמה ( עירובין , היא והעיתון ) :

    עם זאת, לשקד חשוב להבהיר, כי "הפרקליטות היא גוף שעובדים בו אנשים ישרים ומסורים.

    "יש תהליך דמוניזציה לפרקליטות. פונים אליי פוליטיקאים, סנגורים ועורכי-דין בכירים, ואומרים לי 'תקשיבי, אם תתנגדי לפרקליטות, יתפרו לך תיק'. אני אומרת להם: 'תקשיבו, אני לא מאמינה בשטויות האלה'. סדרות טלוויזיה כמו 'צל של אמת' (שודרה בערוץ 8, וחשפה בקיעים לכאורה בהרשעת רומן זדורוב ברצח הנערה תאיר ראדה. ח' מ') תרמו לכרסום האמון הציבורי בפרקליטות.

    "ישבתי עם אנשי הפרקליטות, והגעתי למסקנה ש'צל של אמת' מעוותת את המציאות, ואני פועלת כדי שהעובדות האמיתיות בנוגע לתיק זדורוב יגיעו לציבור, כי זה מאוד חשוב בעיניי. שלוש חברות שלי אמרו לי, שהן חושבות שזדורוב זכאי. סיפרתי להן מה אני ראיתי בתיק, שלחתי להן מאמר שכתב העיתונאי רביב דרוקר בנושא (נגד התחקיר ובעד ההרשעה), והן אמרו לי, שהשתכנעו שאני צודקת ושזדורוב אשם".

    כאן בגלובס :

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001119471

    אז , נוכחים אנו , בגישה עניינית , הוגנת , קור רוח . ויהא התוכן אשר יהא . אמנם , תפיסתה האידיאולוגית ,בטעות יסודה, עדיין , אין לחלוק על הערכים האוניברסליים הטבועים בה ובאישיותה .

    לעומת זאת , אוחנה , שר המשפטים החדש , איך שנכנס , רבק חשיש : לא חייבים תמיד לקיים פסיקה של בג"צ . לאיפה הגענו ? למה פיטר מנכלי"ת כה מוצלחת ? איך שנכנס לתפקיד , ישר ריח רע פוליטי השרה סביבו . וזה ההבדל !!

    כאן על אוחנה :

    https://www.israelhayom.co.il/article/665279

    תודה

    השבמחק
  3. מכובדי מוט קרפל, מפוסט זה למדתי שיש לך קוראים/קוראות נוספים פרט ל- אל רום ולכיש, כן ירבו.גם אני מאחל לעצמנו כי הגברת הצעירה הזו תצליח להביא את המנדטים המצופים, לתפארת מדינת ישראל.שבת שלום

    השבמחק
  4. רק הערה מסייגת :

    כתבתי על ערכים אוניברסליים , הגינות , יושרה וכו... ויהא התוכן אשר יהא ציינתי. כמובן , שעסקינן באיזון משתנה . לפעמים , במקרים קיצוניים כמובן , לא יועילו יושרה והגינות , באם האידיאולוגיה עצמה , בבסיסה קיצונית לגבי ציבורים מסויימים . לא עד עפר . לא עד כלות הדבר . אבל , כאשר עסקינן במציאות של עשרות "מנדטים צפים" כפי במדינת ישראל , ולא מעט נוטים לימין ,אזי, זהו גיים צ'נז'ר פוטנציאלי, בקשר לאיילת שקד .

    ועוד הערה משלימה :

    איילת שקד , בתורת שרת משפטים , צלחה מבחן לא פשוט כאמור. זאת , לא כל שכן , כאשר עסקינן בליבת הקיטוב האידואולוגי מבחינתה . שהרי , תדיר נשמעת הדיעה המגוחכת הזו , המיתוס האצטקי המופרך הזה , שמשרד המשפטים , השופטים וכו... הם ליבת האליטה השמאלנית במדינת ישראל. למרות זאת , עברה בהצלחה מרשימה , מבחן מאוד לא פשוט .הכל כאמור , למרות קיטוב אידיאולוגי חריף.

    תודה

    השבמחק
  5. אגב מר קרפל ,תומר פריסקו , במענה לפוסט ( או לכתבה למעשה ) כאן :

    https://7minim.wordpress.com/2019/07/27/the_karpel_paradigm/

    השבמחק