יום שישי, 31 במאי 2019

רעידת אדמה פוליטית


אנחנו בעיצומה של רעידת אדמה פוליטית שאפשר בהחלט לשער שהיא עומדת לפרוץ סוף סוף את הקיבעון הפוליטי שהכרנו ולשנות מן היסוד את המבנה שעליו הייתה מבוססת המערכת הפוליטית בישראל מזה שנות דור.


בס"ד
כ"ו באייר, תשע"ט
(פורסם הבוקר ב"מקור ראשון")

אחד מזיכרונות הילדות שלי קשור למשחק הקלפים. המפגשים החברתיים של הורי ז"ל וחבריהם, כמו רבים מבני הדור ההוא, כללו משחק קלפים. לא היה שם כסף על השולחן, אולי פרוטות סמליות, אבל זו הייתה דרכם להיפגש ולהיות יחד. אותנו, הקטנים, שלחו למיטות, ומשם יכולנו להאזין ולעקוב אחרי המתרחש.

המפגשים האלה התנהלו בדממה כמעט מוחלטת. לא היו דיבורים. אבל מידי פעם, הפרה את הדממה קריאה רמה שפרצה מפי כולם יחד: "פריש". לא בדקתי אבל נראה לי ש"פריש" הוא ביטוי באידיש שמשמעותו "ריענון", כשהכוונה היא לטריפת הקלפים והתחלת המשחק מחדש. "אתחול מחדש" היינו קוראים לכך בשפה שלנו היום.

נזכרתי השבוע בחוויית הילדות הזו כשהתברר שאנחנו הולכים לבחירות נוספות. יש מי שעושים כרגע סקרים וחישובים המבוססים על תוצאות הבחירות הקודמות מתוך ניסיון להעריך מה תהיינה התוצאות הפעם, אבל נראה לי שהם אינם די ערים למתרחש. אנחנו בעיצומה של רעידת אדמה פוליטית עמוקה. טריפת קלפים יסודית. לא בטוח שמה שהיה הוא גם מה שיהיה.

דרכן של רעידות אדמה שהן באות בסדרות. אתה לא יכול לדעת אף פעם אם הרעידה האחרונה שהתרחשה והורגשה היא באמת האחרונה, גם לא לדעת אם היא החזקה ביותר בסולם ריכטר. הבחירות הקודמות שהוכרזו אחרי שליברמן הפיל את הממשלה בתום ארבע שנים, עוד היו אירוע סביר שהכרנו בעבר כמוהו, אבל פיזור הכנסת ה-21 אותו ראינו השבוע הוא סרט שעדיין לא ראינו. ועדיין, לא בטוח שכבר ראינו את הסרט כולו. ייתכן שזה רק הפרומו.

לא מדובר רק בשינויים כאלה ואחרים שיתרחשו על בסיס המערכת הקיימת, כמו השאלה הגדולה אם "כחול לבן" שהייתה התארגנות פוליטית אד-הוק לצורך הבחירות הקודמות, תמשיך להתקיים במתכונתה. גם השאלה האם נתניהו יעמוד בראש הליכוד בבחירות הקרובות עדיין פתוחה, כמו גם האפשרות להתארגנויות וחיבורים כאלה ואחרים בימין או בשמאל. כל זה צפוי.

אבל כנראה שאנחנו בעיצומה של רעידת אדמה פוליטית משמעותית הרבה יותר. כבר שנות דור המערכת הפוליטית שלנו בנויה על דפוסים קבועים. שני הגושים, שמאל וימין, מתגוששים ביניהם באופן קבוע, גם אם השחקנים הראשיים מחליפים מידי פעם חולצות, תדמיות, שמות ולפעמים גם קבוצות. נתניהו, אבי אבות שחקני הבונקר, התמחה בלשמור את כוחו בתוך המערכת הזאת. הוא הקפיד תמיד לא להכריע ולא ליזום. כך מול החמאס. כך מול אש"ף ואבו מאזן. כך מול המערכת המשפטית והתקשורת. כך בכול החזיתות להוציא את החזית האיראנית.

נראה שמשחק הבונקר הזה מיצה את עצמו, והוביל את ההוויה הישראלית לקיבעון עמוק שהתבטא במשחק הגושים האינסופי הזה של ימין ושמאל ללא הכרעה וללא תכלית. אמנם הימין ניצח ברוב המערכות ניצחון פוליטי, אבל מעולם לא הכריע את המערכה כולה.

אפשר שעכשיו המערכת הפוליטית הזו מיצתה את עצמה והיא נפרצת. השאלה מה הניע את ליברמן לעשות הכול כדי להפיל את נתניהו היא מעניינת אבל לא היא העיקר. השאלה היא מה מניע את היד הנעלמה של ריבונו של עולם לעשות זאת. אין בנו מי שיודע חשבונות של מעלה, אבל את התוצאות אנחנו יכולים לראות: טריפת קלפים, רעידת אדמה פוליטית שאפשר בהחלט לשער שהיא עומדת לפרוץ סוף סוף את הקיבעון הפוליטי שהכרנו ולשנות מן היסוד את המבנה שעליו הייתה מבוססת המערכת הפוליטית בישראל מזה שנות דור.

בכל התהליכים – בטבע, בהיסטוריה, בתודעת האדם ואף בפוליטיקה – מתרחשות קפיצות מדרגה, דילוגים מהפכניים ומעברי פאזות שלא בדרך ההתפתחות האיטית: "רק למשוגע יוכל להיחשב האיש אשר יציב גבולים לאמור: רק בצעדים מדודים כאלה, שבאו לפנינו בחיזיון של הרגלנו הקטן, מגיעות הינן המגמות הנצחיות לתכליתן. ... עינינו הרואות כי הכול הוא גדול לאין תכלית. חוק ההתפתחות [האבולוציה, מ"ק] גדול לאין שיעור וקץ, וכוח המדלג [כוחות של קפיצת מדרגה מהפכנית, בטבע, בהיסטוריה, כל שכן בתודעה, ברוח, באדם וגם בפוליטיקה, מ"ק] גדול לאין קץ ... ואין שום מעצור לא לדרך ההתפתחות ולא לדרך הדליגה" (הרב קוק, עקבי הצאן, עמ' קנ"ד).

ייתכן שאנחנו נמצאים בעיצומו של "דילוג" כזה, של קפיצת מדריגה, של קפיצה קוואנטית. ייתכן שחוסר היציבות של המערכת הפוליטית שלנו עדיין לא הגיעה לשיאו בהכרזה על פיזור הכנסת ועריכת בחירות חדשות. ייתכן שזו רק ההתחלה.




3 תגובות:

  1. אכן.
    השאלה למה צריך לערב את היד הנעלמה של אדם סמית עם הריבונו-של-עולם? אין לו דאגות משלו?

    השבמחק
  2. "הריבונו-של-עולם" שברא את היקום(העולם)כולו, והנמצא תמיד בכל אתר ואתר שבו, גם עכשיו וגם בתקופת השואה ובעצם בכל זמן מאז הבריאה משום שהוא נצחי, דואג לכך שעולמו יתקיים על הדרך הטובה ביותר האפשרית, מעניש את המפירים את החוזה עימו ומקיים את כל מה שהבטיחו בשמו נביאי האמת והצדק. אלו הן "דאגותיו" הלכה למעשה - כך שתמיהתך מצביעה על חוסר הבנה מוחלט בדרך התנהלותו של "הריבונו -של-עולם". יום ירושלים שמח ומבורך, שבוע טוב, וחודש טוב.

    השבמחק
  3. מכובדי מוטי קרפל,
    ניסיוני האישי מתקופות חיי השונות לימד אותי כי כל האירועים, הן האישיים והן הלאומיים, בסופו של דבר התבררו ככאלו שהביאו רק טובה ולא רעה. בתוך האירועים אני מונה את הסכם אוסלו, את היציאה החפוזה מלבנון וגם את הפינוי של גוש קטיף. הפעם אני תומך בדבריך במלואם, בתקווה כי יביאו רק שינוי לטובה וכי ראש ממשלתנו המוצלח מר בנימין נתניהו, בסופו של דבר, יברך 3 פעמים ביום את מר אביגדור ליברמן על התעקשותו שלא להצטרף לממשלה, שגרמה לבחירות חוזרות.

    השבמחק