יום שלישי, 23 בינואר 2018

גל הטהרנות החזירית

הדיסונאנס, הפער בין פנים וחוץ, העמדת הפנים של טהרה בעוד הפנים מושחת לחלוטין, מקולקל, מסריח מבחינה מוסרית, המשחק הכפול הזה, הצביעות, זו המהות הרוחנית החזירית, שהפכה אותו למאוס כל כך אצלנו.


בס"ד
ז' בשבט, תשע"ח

גל הטהרנות ששוטף את החברה הישראלית בעקבות הקלטת של יאיר נתניהו הזכיר לי את הטיול האחרון שעשינו בהודו. ישבתי במרפסת של בית חב"ד בניו-דלהי עם חבורת צעירים, והם עסקו בנושא של אדם עם פרצוף של פיל. כמה מהם ראו פסל כזה באחד המקדשים, פסל של אדם עם ראש של פיל, והוויכוח ביניהם נסב על השאלה האם יש דבר כזה במציאות. תראו, אמרתי להם, ההודים הקדמונים לא היו מטומטמים. אין תופעה כזו במציאות. ההודים זיהו בפיל תכונות מסוימות, מאפיינים מסוימים, איכויות רוחניות מסוימות, העריצו אותן, וכשזיהו אותן אצל בני אדם מסוימים, הפכו אותם, בזכות התכונות הנערצות הללו, לקדושים.

אז אדם עם ראש של פיל לא ראיתי מעולם, אבל אנשים עם ראש של חזיר אני פוגש לצערי ברשת בימים האחרונים לא מעט.

החזיר זכה ליחסי ציבור גרועים במסורת היהודית לא רק בגלל שהוא חיה טמאה ואסור למאכל; ישנן עוד חיות טמאות. לא זה הסיפור המיוחד שלו. החזיר מאוס בתרבות הישראלית בגלל האיכויות הרוחניות הייחודיות שלו שבאות לידי ביטוי במבנה הפיזיולוגי שלו.

חיה מוכרת כטהורה רק אם יש לה שני סימנים פיזיולוגיים: אחד חיצוני – מבנה הטלפיים, והשני פנימי ונסתר – העלאת גרה. אצל רוב החיות הטמאות קיימים שני הסימנים, אבל החזיר הוא תופעה מיוחדת במינה: מבחינת הסימן החיצוני הוא טהור. מבנה הטלפיים שלו מושלם. גלאט כשר. טומאתו של החזיר נובעת מחסרונו של הסימן הפנימי. מבחוץ הוא נראה מצוין. כשר למהדרין. הקלקול נמצא בממד הפנימי, הנסתר, הנעלם מן העין.

הדיסונאנס הזה, הפער בין פנים וחוץ, העמדת הפנים של טהרה בעוד הפנים מושחת לחלוטין, מקולקל, מסריח מבחינה מוסרית, המשחק הכפול הזה, הצביעות, זו המהות הרוחנית החזירית, שהפכה אותו למאוס כל כך אצלנו. החזיריות המוסרית-רוחנית היא, כפי שאומרים חז"ל, "שיש לו טלפי חזיר [סימן טהרה חיצוני] המתפשטות לעין כל לאמור: ראו שאני טהור", בעוד הפנים רקוב לגמרי.

כשאתה קורא היום אנשים שמטיפים כל חייהם לגילוי עריות, שצועדים במצעדים בזויים, אינטלקטואלים שמפתחים תיאוריות המצדיקות מעבר שיטתי על הדיבר "לא תנאף" של עשרת הדברות, שעושים קריירה ופרסום מהמלצה על מעבר על שאר איסורי כרת שבתורת ישראל – ופתאום מזדעזעים עד עמקי נשמתם מיאיר נתניהו ותרבות "מועדוני החשפנות", או מסיפורים – כנראה מופרכים – על גאולת בתים בירושלים, אתה יודע בדיוק מול איזו תופעה רוחנית-מוסרית אתה עומד: התחסדות והתייפייפות מוסרית חיצונית, התלקלקות אינטלקטואלית רוחנית – בעוד הפנים רקוב לגמרי.

"כמה אוצרות רשע כלולים תחת שקר נורא ואיום זה, שיש לו טלפי חזיר המתפשטות לעין כל עובר לאמור: ראו שאני טהור" (הרב קוק, אורות, עמ' כ"ג)".



2 תגובות:

  1. מעולה.
    לעניות דעתי, היה עליך לפרסם מאמר זה בצמוד למאמר של "חיכינו לך אלפיים שנה".
    לעניות דעתי, נצחונו של הנשיא דונלד טראמפ נבע מיכולתו לזהות אותה טהרנות חזירית שאתה מדבר עליה במאמר זה. הוא לפחות תוכו כברו, אינו מציג טלפיים כשרות. כל המתנגדים לו, בין גברים ובין נשים, מתנהגים בפועל בצורה החזירית אותה אתה מתאר כה במדויק. טיפוס כזה כמו הנשיא דונלד טראמפ הבז לפוליטיקאלי קורקט, מסיר את המסכה מפניהם ומכאן השנאה התהומית אליו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, אלכס. מסכים לגמרי. גם על הקישור.

      מחק