יום רביעי, 24 בינואר 2018

אתה בחרתנו

כעם, אין אנחנו יכולים לחיות רק למען עצמנו, אנחנו זקוקים לפרספקטיבה ולייעוד הרבה יותר רחבים ומקיפים, כלל-אנושיים. הביקורת של השמאל הקיצוני יונקת אם כן מאמת גדולה, אבל לא כך הפתרון שהוא מציע.


מה שמתגלה בדור שלנו הוא עומק האמת שבביקורתו של הרב קוק על האידאולוגיה הציונית הקלאסית, ששאפה לבסס את חזרתנו לארצנו, את שיבת ציון המודרנית, על הרעיון של "עם ככל העמים", על הרעיון הלאומי מהזן האירופי.

"טעות יסודית היא החזרה מכל היתרון שלנו, החידלון מההכרה של "אתה בחרתנו" (אורות, עמ' נ"ה)", כותב הרב קוק, ומתכוון בין היתר לכך שהרוח הישראלית לא תוכל להצדיק לאורך זמן לאומיות אגואיסטית, שוביניסטית, המבוססת רק על הדאגה של עם לעצמו.

למרבה הפלא, דווקא בביקורתו של השמאל הרדיקלי של דורנו, מתגלה חוסר הנחת מלאומיות מצומצמת שכזו. הרבה שנאה עצמית, שפלות מוסרית, רדידות רעיונית ושאר קלקולים וסירחונות מניעים את הביקורת הזו של השמאל הרדיקלי, אבל בנקודתה הפנימית, גם אם היא עצמה איננה מודעת לכך, היא יונקת ממקום גבוה מאד, אותו מביא לידי ביטוי גם הרב צבי יהודה קוק בספרו "לנתיבות ישראל": "אין לנו לאומיות שוביניית גרידא כשאר אומות העולם; לאומיותנו הלא היא תמיד גם קוסמופוליטית, תמיד גם אנושית-כללית וגם עולמית-כללית.....כי האידאלים העולמיים, הנצחיים, האינסופיים, האלוהיים, אשר הובעו בראשית מטעו של עמנו ובאביב ממלכתו, גנוזים הם בה ומקימים אותה (עמ' ט"ז)". 

אכן, כעם, אין אנחנו יכולים לחיות רק למען עצמנו, אנחנו זקוקים לפרספקטיבה ולייעוד הרבה יותר רחבים ומקיפים, כלל-אנושיים. הביקורת של השמאל הקיצוני יונקת אם כן מאמת גדולה, אבל לא כך הפתרון שהוא מציע. כי בשם הממד האוניברסלי שואף השמאל הקיצוני לחיסול הלאומיות שלנו, לחיסול המפעל של שיבת ציון, ולהפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, למדינה קוסמופוליטית מתוך פרוק וריסוק המסגרת, ההגדרה והתודעה הלאומית.

מתוך עומק תורת ישראל, הבין הרב קוק – בניגוד להם – שהקוסמופוליטיות שלנו לא חייבת לבוא וגם לא תוכל לבוא על חשבון הלאומיות שלנו ועל חורבותיה, על ידי פרוק וריסוק המסגרת הלאומית שלנו, אלא דווקא על ידי גלוי ממד העומק שלה, חשיפת נשמתה והכרת ייעודה האוניברסלי, דבר שיחזק את המסגרת הלאומית, ייתן לה עומק ועושר רוחני, יוסיף לה משמעות, ימתק וימתן את האגואיזם שעלול להתגלות בה, יבסס אותה על אדני נצח ויאפשר לה חיי עולם, ולכן הוא טען כבר אז, לפני כמאה שנה, ש"טעות יסודית היא החזרה מכל היתרון שלנו, החידלון מההכרה של "אתה בחרתנו".

השמאל הישראלי הקיצוני של דורנו מוכיח את צדקתו של הרב קוק, אבל הוא מוכיח בביקורת שלו עוד דבר חשוב: שמבחינה היסטורית האידאולוגיה הלאומית הציונית הקלאסית סיימה את תפקידה, שהיא איננה יכולה להמשיך להוות את הבסיס להווייתנו הלאומית, ושהגיע זמנה של הלאומיות המקורית שלנו, הלאומיות המבוססת על מקורותינו העצמיים בתורת ישראל, לאומיות שהיא בו זמנית גם אוניברסלית – הלאומיות האמונית.


"תוהו קודם לתיקון" מלמדים אותנו חז"ל. התוהו מבשר את התיקון, מעורר אותו – ומאלץ אותו – לצאת אל הפועל. הדברים מופיעים בסדר אלוקי; קודם כול בצורה הרסנית, ואח"כ – ומתוך כך – בהופעה המתוקנת שלהם. 

4 תגובות:

  1. מכובדי מוטי קרפל,
    מהכרותי השטחית עם השמאל הישראלי, למדתי לדעת, שלחברה האלה הפריע מאוד ה- "אתה בחרתנו" היהודי הזה, שהם רואים בו סוג של התנשאות, על פני עמים אחרים. התנשאות שאין לה לדעתם וטעמם כל הצדקה, מכל בחינה מעשית.
    אני אישית נוטה להבין את מקורו וסיבתו של ה- "אתה בחרתנו", כרצונו של בורא העולם לבצע ניסוי בקנה מידה מלא למצוות התורה שנמסרו לעם ישראל. כלומר לפני שיבוא המשיח וינחיל את התורה לכל עמי העולם יש לבדוק תחילה, בפועל, האם חברה אנושית מסוגלת לתפקד בעזרתה. כלומר, ואל אחטא בשפתי, המטרה של בורא העולם בהוצאת עם עבדים ממצרים הייתה בפשטות לבצע ניסוי של 1 על 1 לאיכותה ויכולותיה של התורה. לאחר הכשלון הקולוסאלי עם 7 הדורות הראשונים, הגיעו שם למעלה למסקנה, שנזר הבריאה, שבניגוד לשאר הברואים קיבל נשמה ורצון חפשי, זקוק לתמיכה והדרכה, בכדי שיוכל לקיים חברה אנושית איכותית, לאורך ימים. תמיכה והדרכה זו נמסרה לעם שנבחר לביצוע הניסוי, על ידי משה רבנו.
    מאחר וידיעותי בתורתו של הרב קוק, לוקות בחסר, מעניין אותי לדעת, איזה הסבר או הצדקה או תוכן, הוא נותן ל- "אתה בחרתנו"?
    באותה מידה הייתי רוצה לדעת גם מהי דעתך האישית לגבי תוכן מושג זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אלכס, לא כאן המקום להעמיק, זה צריך ללמוד בע"פ, אבל אין תורת ישראל בלי היסוד הזה.

      מחק
  2. מעולה, הנה האימייל שלי, שלח לי את תובנתך. לא אפרסם אותה ברבים. alachish777@gmail.com

    השבמחק
  3. אלכס. כתבתי פעם על כך: http://blog.emuni.co.il/2016/06/blog-post_5.html

    השבמחק