יום שלישי, 16 באוגוסט 2022

המטרה האמתית של סמוטריץ'

ברמה הפוליטית סמוטריץ' נחוש להפוך את עצמו למנהיגה הבלתי מעורער של הציונות הדתית כולה. ברמה האידיאולוגית הוא שואף להשליט עליה את האידאולוגיה של הפלח החרד"לי המסוים שהוא מייצג. 

בס"ד

פורסם ב"מקור ראשון" ב- 29.7.22

המאבק המתוקשר בין ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר נסוב לכאורה על השאלה כמה נציגים של בן גביר יכנסו לעשיריה הראשונה של הרשימה, אבל בהחלט ייתכן שלא זה העניין. לא בטוח שלשני הצדדים יש כוונה להמשיך ללכת יחד. לפחות לא לסמוטריץ'.

לא קשה להסביר את התנהלותו הפוליטית של סמוטריץ'. כשניכס למפלגתו את השם "הציונות הדתית" הוא חשף מהי השאיפה הפוליטית שלו ומה העיקרון המארגן שמסביר את מהלכיו: ברמה הפוליטית סמוטריץ' נחוש להפוך את עצמו למנהיגה הבלתי מעורער של הציונות הדתית כולה. ברמה האידיאולוגית הוא שואף להשליט עליה את האידאולוגיה של הפלח החרד"לי המסוים שהוא מייצג. 

תבנית התמרונים הפוליטיים של סמוטריץ' בדרכו להגשמת השאיפה הזאת חוזרת על עצמה שוב ושוב: מכיוון שבציונות הדתית ישנם כארבע-חמש רשימות שונות, הוא תמיד חובר לאחת מהן כדי לנטרל את האחרת ובהמשך חובר לשנייה כדי לעשות אותו דבר לראשונה.

מהרגע הראשון כיוון סמוטריץ' גבוה. מיד בסוף הקדנציה הראשונה שלו בכנסת הפתיע סמוטריץ' את אורי אריאל כשערער על מנהיגותו והתמודד מולו על ראשות האיחוד הלאומי. להפתעתו ולעלבונו של אריאל, סמוטריץ' ניצח. מאז אורי אריאל שותק.

לקראת מערכת הבחירות השלישית עשה סמוטריץ' צעד נוסף להגשמת שאיפתו. הפעם הוא רצה להתמודד מול רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי דאז, על ראשות הרשימה המשותפת להם ולבן גביר. פרץ חבר לבן גביר כדי לחסום את היומרה של סמוטריץ' אבל זה לא אמר נואש. הוא נטש את פרץ ובן גביר, חבר לנפתלי בנט ולאיילת שקד, והותיר את חבריו לבדם. כך אילץ סמוטריץ' את פרץ להפר ממש ברגע האחרון את התחייבותו לבן גביר, לנטוש אותו ולחבור גם הוא לימינה. בן גביר זעק על בגידה, אך לשווא. פרץ ספג את העלבון והשלים עם כך שסמוטריץ' קבר אותו פוליטית. מאז רפי פרץ שותק.

לפני ההכרזה על מערכת הבחירות הרביעית נראה היה שסמוטריץ' מתכוון להמשיך עם בנט ושקד. כך לפחות הוא הצהיר מפורשות בראיון אצל רינה מצליח: "זה עובד טוב. אנחנו הולכים ביחד עם המון המון מכנה משותף". אבל ההצהרות האלה, שכמותן נשמעות ממנו כיום גם ביחס לבן גביר, לא מנעו ממנו ערב הבחירות לחתוך באופן מפתיע מימינה ולהתהפך עליה. הוא נטש את בנט ושקד, נכס לעצמו את השם "מפלגת הציונות הדתית", ומאז לא הפסיק להשמיץ אותם לאורך כל מערכת הבחירות. וכל זאת, למי ששכח, עוד לפני שמישהו במערכת הפוליטית, מלבד נתניהו, ידע מי הוא מנסור עבאס ושיש מפלגה ששמה רע"ם.

סמוטריץ' אמנם הכתיר את עצמו לראש הציונות הדתית, אבל שני גורמים שעדיין נותרו בשטח הפכו את היומרה שלו למגוחכת. הבית היהודי, הפעם בראשות חגית משה, וימינה. לכן לקראת הגשת הרשימות ניסה סמוטריץ' להשתלט על מפלגת הבית היהודי תמורת שריון לחגית משה; אך מכיוון שחגית משה לא הייתה מוכנה להפקיר בידיו את השלד הפוליטי של הבית היהודי, הוא נטש אותה לאנחות ברגע האחרון. מאז חגית משה שותקת.

אבל עיקר המשימה של סמוטריץ' בדרכו להגשמת שאיפתו הייתה חיסולם הפוליטי של בנט ושקד בהם ראה את מתחריו העיקריים. הקמת ממשלת בנט לפיד הייתה מבחינתו הזדמנות פז. היה מקום להרבה ביקורת על מהלכי השניים, אבל לא ביקורת עניינית הייתה מטרתו של סמוטריץ' אלא חיסול פוליטי באמצעות רצח אופי, דה-לגיטימציה והפעלת לחץ לא אנושי על עישית סילמן וניר אורבך, החוליות החלשות בימינה. בעזרת נתניהו הצליח סמוטריץ' במשימתו. ימינה התפרקה ובנט (בינתיים) חוסל. מאז בנט שותק.

מי שמפריע עכשיו לסמוטריץ' להשלים את השתלטותו הפוליטית על הציונות הדתית הוא שותפו הטוב, איתמר בן גביר. לסמוטריץ' ברור שרוב אנשי הציונות הדתית לא יצביעו לרשימה בראשותו כל עוד בפתק הזה הם מצביעים גם עבור בן גביר. לכן הוא שוקל עכשיו לנטוש את בן גביר, או לפחות לדלל מאוד את נוכחותו ברשימה, כדי להכניס לתוכה כמה שיותר פנים חדשות מהצד הממלכתי של הציונות הדתית. לא יהיה מפתיע אם הוא ינסה לשריין מקום אחד לבית היהודי, והפעם בלי לנסות להשתלט על המפלגה.

סמוטריץ' זקוק כרגע לזמן. לכשלושה-ארבעה מנדטים של ציונות דתית ממלכתית אין בינתיים כתובת פוליטית. סמוטריץ' ממתין לראות כיצד תיראה רשימת "הרוח הציונית" של שקד והנדל. ככול שהיא תהיה פחות אטרקטיבית ביחס למנדטים האל, כך הוא ישקול ביתר רצינות להיפרד מבן גביר כדי להיות להם לכתובת ובכך ולהגשים סופית את שאיפתו המקורית. הוא יצדיק את המהלך כהכרחי לגיוס לפחות חלק מהמנדטים האלה, כדי שגוש נתניהו יעבור את מחסום ה-60 מנדטים לשם "הצלת המדינה", גם במחיר היפרדות "כואבת" ומסוכנת מבן גביר וכנראה גם ממפלגת נעם. בינתיים דווקא מתאים לו שבן גביר יילחץ ואפילו יאיים בפרישה. כך הוא יוכל בעת הצורך לגלגל עליו את האחריות לפירוק השותפות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה