יום שישי, 7 בינואר 2022

חומש כמשל

12 שנים ישבו חברי הליכוד בשלטון. הם היו יכולים לבטל את חוק ההתנתקות, לבנות מחדש את חומש ולכל הפחות למסד את הישיבה שם. עכשיו הם זועקים געוואלד בלי בושה.

 

 בס"ד

פורסם במקור ראשון ב- 24.12.21

אם מישהו בחברה הישראלית עדיין היה זקוק להוכחה עד כמה השיח הפוליטי העכשווי עקר, ירוד ושקרי, בא הדיון הציבורי השבוע על חומש, בעקבות הירצחו של יהודה דימנטמן הי"ד, וספק לו אותה. היישוב חומש, שנהרס לשווא, הוא דוגמה מובהקת לקיבעון המתמשך שבו שרויה ההוויה הישראלית מאז שחרור שטחי יהודה והשומרון. הוא גם עדות מצוינת לאין אונים של ממשלות ישראל נוכח הטרור הערבי. לא פלא אם כן שגם השיח הפוליטי על היישוב, כפי שהתפתח השבוע, התאפיין באותה איכות: עקרות, רדידות ושטחיות. חומש היא משל מצוין להידרדרות של הפוליטיקה הישראלית.

מצד אחד הקואליציה. לאף אחד לא היו ציפיות גדולות ממנה בעניין ההתיישבות ביהודה והשומרון, אבל הבלבול והרפיסות שמציג לפנינו שר הביטחון בני גנץ בעקבות הרצח הוא כבר שיא חדש של קיבעון מחשבתי. לא צריך להיות איש ארץ ישראל השלמה כדי להבין שלפחות בסיטואציה הנוכחית לא יעלה על הדעת להרוס את ישיבת חומש; מספיקים לכך שיקולי ביטחון טהורים. שר הביטחון היה אמור להבין מזמן שאת הטרור מניעה התקווה ולא הייאוש. אפילו דבורים בלבד על הרס הישיבה בחומש, שלא לדבר על מעשים, הם פרס לטרור ופגיעה חמורה בהרתעתו. יפה לדבר על "ידינו תשיג את המרצחים ואנחנו נסגור איתם את החשבון", כדברי הטקסט השגרתי האומלל, אבל תפקידו של שר הביטחון הוא מניעה והרתעה לפני הרצח ולא רק סגירת חשבונות לאחריו.

לא ברור עדיין מה תהיה התגובה ההולמת של בני גנץ לרצח, אבל כנראה שהיא לא עומדת להיות תגובה ציונית. על הקמתו מחדש של היישוב חומש אי אפשר לחלום כלל במסגרת הקואליציה הנוכחית. אבל למיסוד הישיבה בחומש, אם לא מסיבות אידאולוגיות אז לפחות כדי להראות למרצחים מה יהיה מחיר הטרור מבחינתם, אפשר היה לקוות. גם זה כנראה לא עומד לקרות. תמצית הקיבעון הישראלי.

מצד שני, האופוזיציה שמתלהמת ומוכרת לנו אוויר. חה"כ בצלאל סמוטריץ', שקורא עכשיו לתומכיו להגיע לחומש כדי להפגין ולמחות, חושב ששכחנו מה היה כאן בימי ממשלות הליכוד. אם תיהרס הישיבה בחומש זו לא תהיה הפעם הראשונה שהדבר יקרה. הוא כבר התרחש בעבר לא פעם. אחת הפעמים האלו הייתה בחודש אפריל 2020, כשראש הממשלה היה בנימין נתניהו וסמוטריץ' כיהן כשר התחבורה וחבר קבינט. עכשיו פתאום הוא לא מצליח להירדם בלילה.

הצביעות הגדולה היא שחברי הכנסת של הליכוד נזעקים עכשיו לחומש ומוחים בתוקף על הדיבורים על הרס הישיבה. להשלמת האירוניה חסרה לנו רק תמונתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו במעיל רוח המפורסם שלו על רקע מגדל המים של היישוב החרב. 12 שנים הם ישבו בשלטון. הם היו יכולים לבטל את חוק ההתנתקות, לבנות מחדש את חומש ולכל הפחות למסד את הישיבה שם. עכשיו הם זועקים געוואלד בלי בושה.

ועוד לא דיברנו על כך שהתנועה הפוליטית המפוארת הזו היא שהביאה לנו את התכנית הגאונית של ההינתקות מעזה, ולהשלמת האיוולת המוסרית, המדינית והביטחונית, הוסיפה לה כקינוח את גירוש מתיישבי ארבעת הישובים בשומרון, בהם חומש, והריסתם בתיהם. עכשיו חברי הכנסת מהליכוד עולים לרגל לחומש. הם באמת חושבים שכולנו מטומטמים.

לכול מי שמתרשמים עכשיו מזעקות השבר של האופוזיציה מוצע לא לחיות באשליות. גם אם יקרה הנס שהם מקווים לו והליכוד ונתניהו יחזרו לשלטון, אין שום סיכוי בעולם שהם ינהגו בעניין חומש בדרך שונה מזו של גנץ. זעקות האופוזיציה בנושא חומש הם שקר לבן. הליכוד הרס את חומש וגירש את מתיישביו. היו לו 12 שנים להודות בטעות ולתקן אותה. הוא לא עשה זאת בעבר ולא יעשה זאת בעתיד. שלא ימכור לנו אוויר.

וזו תמצית השיח הפוליטי שלנו היום. חומש היא רק משל לעקרותו. התנגחויות פופוליסטיות, האשמות שווא, פייק ניוז ללא הגבלה, נאצות, הכפשות, חוסר אחריות וחוסר ממלכתיות. שום כלום. הקואליציה הזו רחוקה מלהיות מושלמת אבל האופוזיציה לא טובה ממנה במאום ואין לה שום דבר אחר להציע. המסקנה היחידה שיש ללמוד מכול מה שנאמר בשבוע האחרון בנושא חומש היא עובדת העקרות של השיח הפוליטי שלנו והתעצמות הקיבעון העמוק בו אנו נתונים. רמת השיח הזה מדאיגה לא פחות מאשר הפנוי המתוכנן של הישיבה בחומש.

 

 

 

  

3 תגובות:

  1. קיבעון, אין אונים. אין לך דבר קל מזה מאשר להאשים את ממשלות העבר. כל מי שחי במדינת ישראל בעשרות השנים האחרונות אמור לדעת היטב שרוב הממשלות בפרק זמן זה תפקדו בעזרת רוב זעום מצד אחד והתנגדות אמריקאית ואירופאית להשתלטות מדינת ישראל על יהודה ושומרון מצד שני. הוויכוחים העקרים בכנסת נובעים רק מכך שהציבור בארץ נמנע, באופן מסורתי, מלהעניק לשמאל או לימין רוב משמעותי שבעזרתו תתאפשר הקמת ממשלה עם רוב יציב הנשען על תמיכה רחבה של רוב הציבור. ה"ממשלה" הנוכחית היא התוצר האולטימטיבי של "הפסיחה המסורתית על שני הסעיפים של ציבור הבוחרים היהודי- ישראלי. שבעים שנות עצמאות מדינית כנראה שאינן תקופה מספקת בכדי לחנך עם כי בכדי לקבל ממשלה יציבה אסור לפזר את הקולות על פני עשרות מפלגות קיקיוניות.

    השבמחק
  2. מאמר פתלתל ועקר המחפה על נוכל.
    נתניהו היה עושה מבצעי סוף עונה, בנט עושה מכירת חיסול.

    השבמחק
  3. הליכוד הביא לנו את ההתנתקות, או שאריק שרון חטף את הליכוד, ובעזרת המפלגות שעכשיו בממשלה - מרצ, עבודה, הערבים, ושוחד מאסיבי בתפקידים הוא ביצע את ההתנתקות? ועוד בצורה כזאת שזה למעשה פירק את הליכוד לשני מחנות - המורדים, ובעלי הגו'בים של אריק שרון, מה שלימים נהיה ממש מפלגה נפרדת בשם קדימה.זה סילוף ההיסטוריה מה שאתה עושה פה. אני זוכר שפעם דיברת אחרת על הליכוד. איך אמרת את זה אז "יש לנו אויבים מאחורה, ואויבים מקדימה, יש לנו אויבים מימין, ויש לנו אויבים משמאל". וכשאמרת *קדימה* כל הקהל פרץ בצחוק. כנראה מהפוזיציה של חבר מרכז הליכוד דברים נראו לך אחרת.

    השבמחק