יום שישי, 2 באפריל 2021

נתניהו בישל - נתניהו יאכל

המנדטים שנגרעו מבנט וסער נפוצו לליברמן ולכל מרחבי השמאל. עוצמתו של נתניהו הייתה בעוכריו.

בס"ד

כ' בניסן, תשפ"א

(פורסם הבוקר ב"מקור ראשון")

לא רק מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', כפי שכבר נאמר, צריכה לשלוח זר פרחים גדול לבנימין נתניהו בשל ההישג הנאה שלה בבחירות; יש עוד מפלגות שחייבות לנתניהו זר פרחים. בשמונת המנדטים שלה לא זכתה כחול לבן מן ההפקר; נתניהו הוא שסידר לה אותם. גם העובדה שמר"ץ עברה את אחוז החסימה היא פרי הדינמיקה שיצר נתניהו בישורת האחרונה.

כי כאשר בלחצו המסיבי בעשרת הימים האחרונים לקראת הבחירות, הוריד נתניהו את ימינה של נפתלי בנט ואת תקווה חדשה של גדעון סער מ-12-13 מנדטים בסקרים לכל אחת, לתוצאה כזו לשתיהן גם יחד – הוא לא זכה ליהנות מן השלל. "גדעון יישתה" הצהיר נתניהו בזחיחות ויהירות אופייניות באותו שבוע, אבל הפעם לא היו כאן לא שתיה ולא קשית. להפך, הליכוד ירד הפעם בששה מנדטים. במקרה הטוב ייתכן שהליכוד זכה במנדט יחיד מהירידה של בנט וסער. שאר המנדטים שנגרעו מהם נפוצו לליברמן וכל מרחבי השמאל.

המתקפה המוצלחת של נתניהו על בנט וסער הבהירה לאנשי המרכז-שמאל שעדיין חנו בשלב ההוא בשתי המפלגות האלה, שהן הולכות ומאבדות גובה ולא מצליחות להוות חלופה לנתניהו. אם כך, אמרו לעצמם אותם מצביעים, אין סיבה שלא נחזור לכור מחצבתנו. הדינמיקה הזו היא שהעלתה באופן מפתיע את כחול לבן מהמצב המסוכן של משחק מתמשך סביב אחוז החסימה למרומי שמונת המנדטים. גם ליברמן כנראה נהנה ממנה. סביר להניח שהיא גם זו שאפשרה ליש עתיד להישאר עם 17 מנדטים, אף שחלק מתומכיה נזעקו בישורת האחרונה להציל את העבודה ובעיקר את מר"ץ. אבל גם אם המהלך הזה של נתניהו לא הביא לו מנדטים, הוא נראה מוצלח מבחינתו; הוא חיסל לכאורה את החלופות שהציעו בנט וסער מימין.

אבל עכשיו מתברר שהמהלך של נתניהו היה מוצלח מידי. אם הוא היה מפעיל קצת פחות לחץ וספינים על ימינה של נפתלי בנט והיא הייתה מסיימת את הבחירות אם תשעה מנדטים ולא שבעה, נתניהו היה היום במקום אחר לחלוטין וכך גם כל המערכת הפוליטית. אם בנט היה מקבל תשעה מנדטים, נתניהו היה מוכרז כמנצח. תשעה מנדטים של בנט היו מאפשרים לנתניהו להגיע למספר המיוחל של 61 ולהקים קואליציה. במצב כזה בנט לא היה יכול להרשות לעצמו לא להצטרף לנתניהו ולהיות זה שמביא במו ידיו להפלתו או לבחירות חדשות.

אבל עתה, כשמתבהרת התמונה, מתברר שלנתניהו אין ממשלה. גם לא עם בנט. מצד אחד גדעון סער מתעקש שלא להצטרף אליו, ובשלב זה לפחות לא נראה שנתניהו יוכל לחלץ ממפלגתו עריקים. מצד שני מסרב בצלאל סמוטריץ' לאפשר הקמת קואליציה הנסמכת על קולותיו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס. ממש כמו ספינת ענק שנתקעה בתעלת סואץ ביום הבחירות, כך גם הספינה מרובת המנדטים של הליכוד עלתה על שרטון ונתקעה בתעלה צרה בלי יכולת להיחלץ. משום מקום לא מסתמנת כרגע הופעת ספינת הגרר שיכולה לחלץ את נתניהו מהמבוי הסתום.  

נתניהו לא יכול עכשיו לבוא בטענות לאף אחד. הוא אוכל את מה שהוא בישל. שני המנדטים המיותרים שקילף בזחיחות דעתו מבנט הם שמפרידים עכשיו בינו לבין ראשות הממשלה. האמת היא שזו לא הפעם הראשונה שהוא יורה לעצמו ברגל. גם במערכת הבחירות הראשונה ברצף הזה, במרץ 2019, התברר שהתיאבון המוגזם של נתניה שיחק נגדו. אז הוא אמנם שתה מבנט את המנדטים והם לא פוזרו במרחבי שמאל, אבל העובדה שהוא הוריד את בנט אל מתחת לאחוז החסימה מנעה ממנו הקמת ממשלה.

גם הפעם עוצמתו של נתניהו הייתה בעוכריו. שני המנדטים האלה שתרם נתניהו לשמאל על חשבון בנט הם בדיוק שעושים את ההבדל. לא רק שהם החזירו את השמאל לחיים, אלא הם גם עלולים להביא עכשיו את נתניהו לקץ שלטונו. כאמור, אילו היו עכשיו לבנט תשעה מנדטים, הוא לא היה יכול להרשות לעצמו להיות זה שמונע ממשלת ימין ומביא לבחירות חדשות. עכשיו, כשלא בנט הוא זה שמונע מנתניהו הקמת ממשלה, השיקולים הרבה יותר מורכבים.  


 

 

 

תגובה 1: