יום שבת, 30 בנובמבר 2019

עורמת ההיסטוריה בפעולה


מכיוון שלא היה בכוחו של הימין הישראלי להשתחרר מהקיבעון של נתניהו, גייסו ההיסטוריה ומי שמנהיגה את השמאל הישראלי לשם מלוי המשימה.


בס"ד
ב' בכסלו, תש"פ
(פורסם בערב שבת ב"מקור ראשון")

כולם עסוקים בפרטי הפרטים של המשבר הפוליטי, ביחסי הכוחות בין ימין לשמאל, במתחולל בליכוד ובסיכוי למערכת בחירות שלשית. גם בפרטי המערכה המשפטית אנחנו בקיאים ועוקבים בדריכות אחרי החקירות, פרטי כתבי האישום והפרשנות המשפטית המגוונת. רבים מעורבים באופן רגשי בנעשה, מגבשים עמדה, תופסים צד, מזדהים, תוקפים מגנים ומגוננים. אבל מרוב עצים אנחנו לא רואים את היער, את התמונה הרחבה. אפילו לא מנסים לראות. בסופו של דבר מתחולל כאן תהליך מרתק ורב משמעות, שמחייב לנסות לפחות להתבונן בו גם ממבט-על ומפרספקטיבה רחבה ולהציע לו פשר.  

נכתב כאן בעבר לא פעם שרוה"מ בנימין נתניהו לא היה מסוגל לעבור מבלימה להכרעה. נתניהו התגלה כשחקן בונקר מוכשר, אבל לא הצליח לעלות להתקפה כשהגיע הזמן. הוא בלם את הסכמי אוסלו והדף את הלחצים של הנשיא אובמה להקמת מדינה פלסטינית בכישרון ומיומנות מפליגים, אבל כשהגיע העת להכרעה בסוגיה הפלסטינית באמצעות החלת ריבונות, לפחות חלקית בשלב ראשון, הוא התבצר במקום. אפילו ממשל טראמפ נאלץ לנשוף בעורפו. גם בחזית המשפטית הוא נמנע מליזום ולהכריע. כל הניסיונות ליצר שינוי משמעותי במערכת המשפט, כגון העברת פיסקת ההתגברות או מיתון כוחם של הפרקליטות ושל היועצים המשפטיים, נבלמו על ידו. את השידור הציבורי הוא נרתע מלהפוך לציבורי באמת וגם מדיניותו מול החמאס בעזה התאפיינה בשב ואל תעשה.

אבל המציאות מתפתחת ומתקדמת ונתניהו הפך אט אט לפקק שלא מאפשר להיסטוריה הישראלית להמשיך לזרום ולהגשים את מגמתה. להיסטוריה, שלא כבני אדם, אין סנטימנטים; כשמגיע הזמן להתקדם ומישהו תוקע אותה, היא מסלקת אותו מעל דרכה, ויש לה דרכים משלה לעשות זאת. מכיוון שלא היה בכוחו של הימין הישראלי להשתחרר מהקיבעון של נתניהו, גייסו ההיסטוריה ומי שמנהיגה את השמאל הישראלי לשם מלוי המשימה.

השמאל שם לעצמו כמטרה להפיל את נתניהו והוא עושה זאת בלפיתה של שלוש זרועות – הפוליטית המשפטית והתקשורתית. הוא עושה זאת כמובן בכדי לרשת את נתניהו ולבוא במקומו. לא עולה בדעתו לרגע שהוא בסך הכול עושה עבור הימין את מה שהימין עצמו לא היה מסוגל לעשות: חילופי דורות בהנהגת הימין, בכדי להקים לאומה דור חדש של מנהיגים, מאמינים בוטחים ואקטיביים הרבה יותר מנתניהו, שיוכלו להכריע את ההכרעות ההיסטוריות המתבקשות. אנשי השמאל בטוחים שנתניהו הוא הבעיה שלהם ולא התהליכים ההיסטוריים, ואם רק יפטרו ממנו יוכלו להחזיר את גלגלי ההיסטוריה לאחור. אבל הם שכחו את עורמת ההיסטוריה ואת החוקיות הדיאלקטית שלה. בעשורים האחרונים מתגלה שוב ושוב שהתנגדות השמאל לימין היא שמעצימה את הימין.

כך היה באוסלו. מפלגת העבודה הייתה בטוחה שבאמצעות ההסכם המופקר היא תנציח את ההגמוניה שלה בחברה הישראלית לדורות, אבל הוא הביא לקבורתה. כך גם היה דינו של האתרוג שסיפק השמאל לאריאל שרון בהתנתקות. השמאל היה בטוח שזהו צעד ראשון לקראת נסיגות נוספות והקמת מדינה פלסטינית ותמך בו, אבל תוצאות ההתנתקות קברו את רעיון שתי המדינות, ונקווה שלעד. 

קשה לדעת כמובן כיצד יצאו הדברים לפועל בפרטיהם. ייתכן שהשמאל יעלה לשלטון לתקופה קצרה בעקבות המשבר הפוליטי הנוכחי, אבל יהיה זה שלב זמני בלבד. בין אם יעלה לשלטון, ובוודאי אם לא, מה שהמשבר הפוליטי הנוכחי שיביא בכנפיו בסופו של דבר הוא עלייתה של מנהיגות חדשה בימין. השמאל עוד יתגעגע לנתניהו, ולא רק מכיוון שבלעדיו כבר לא יהיה לו מה למכור לציבור.

גם המערכת המשפטית שמעורבת בתהליך הפוליטי עד צוואר עלולה לגלות שהיא פעלה כבורמנג כנגד עצמה. שיכרון הכוח, הן של הפרקליטות והן של הבג"ץ, עלולים להתגלות כצעד אחד יותר מידי. יש הסבורים שהפוטש הפוליטי שמחוללת המערכת המשפטית כנגד שלטון הימין יחייב כל מנהיג עתידי בימין ליישר קו עם גחמותיה ולהיכנע לה ללא קרב. יש בכך הגיון כמובן, אבל יש לא פחות הגיון גם במסקנה ההפוכה: כל מנהיג שיעלה בימין ילמד את הלקח שנתניהו סרב ללמוד, ויעשה מהרגע הראשון כול שביכולתו כדי להבריא את המערכת המשפטית ולהחזירה לגודלה ולמקומה הטבעיים.

אי אפשר לעצור את ההיסטוריה את כיוונה ואת מגמתה. מי שמנהיג אותנו לא אדם הוא להנחם. לא נתניהו הוא הבעיה של השמאל אלה המציאות. הערבים לא עומדים להשלים עם קיומנו, ועם ישראל הולך והופך ליהודי יותר, ומתוך כך גם למפוכח וימיני יותר. שום מניפולציות פוליטיות ומשפטיות לא תוכלנה לתהליך הזה. נראה שמה שמתחולל לנגד עינינו המודאגות הוא משבר שעומד להוליד לעם ישראל הנהגה חדשה, יהודית יותר, ימנית יותר, אקטיביסטית יותר, ומחוברת הרבה יותר למוסיקה, לקצב ולניגון הפנימי של ההתפתחות ההיסטורית של התחייה.



3 תגובות:

  1. מאמר נפלא ומדוייק. יפה הדרך שבה אתה מתבונן בפולטיקה במימד הפנימי שלה.

    השבמחק
  2. התהליך ההיסטורי הנסתר והדיאלקטי אינו קיים אלא בדמיונך. הצד האחר כל כך נוראיים שאפילו רגע אחד בשלטון יספיק בידיהם למחוק ולהחליש אותנו ברמה שלא נצליח להשתקם. תעצור רגע את האופטימיות שלך, ותנסה להיזכר בדורסנות אוסלו/ההתנתקות. נסה להיזכר איך חילקו נשק לערבים, איך רמסו אנשים עם סוסים ברחוב, איך כלאו מפגינים שלנו באוטובוסים. עכשיו כבר לא כל כך כיף לך שיעלה פה שלטון השמאל, נכון?

    השבמחק
  3. בסוף כולם יבינו שהפתרון של זהות הוא היחיד...
    (לפחות בנוגע ליחסי דתיים-חילונים-חרדים)

    השבמחק