יום שישי, 25 באוקטובר 2019

אידאליסטים גדולים מידי


בשולי מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון נוצרו חוגים אידיאולוגיים שהריחו אמנם את הריח הטוב של הגאולה, אבל לא הבינו את עומקה. הם אידיאליסטים. הם חפצים בהגשמת גאולת ישראל ואור האידיאליזם הגדול של ההתיישבות נגע גם לליבם. אלא שמשהו בתפיסת עולמם מביא אותם לעימותים והתנגשויות עם כל מי שרק אפשר.


בס"ד
 כ"ו בתשרי, תש"פ
(פורסם הבוקר "במקור ראשון")
 טועה מי שחושב שנערי "תג מחיר", שתקפו בסוף השבוע שעבר את חיילי צה"ל בגבעות שסביב היישוב יצהר, הם נערים בסיכון שהוזנחו בידי רשויות הרווחה ונפלטו לשולי החברה. אין אלה נערים משועממים ואין זו פרחחות נוער רגילה. מדובר בצעירים ששומרים קלה כחמורה, בדרך כלל, ושלוקחים את התורה ברצינות רבה. מה שעומד לנגד עיני הנערים האלה הוא לא רק אהבת התורה והארץ, אלא גם השאיפה לקירוב הגאולה. הם נערים אכפתיים ואידיאליסטיים. זו עבריינות אידאולוגית. וזה בדיוק לב הבעיה.
"האידיאליסטים הגדולים......שהנטייה האידיאלית היותר עליונה נגעה בהם רק נגיעה כלשהי, הם רק מחבלים והורסים, והם מושרשים בעולם-התוהו בערכו הנשפל", כתב הרב קוק (אורות, עמ' קכ"ב). בשולי מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון נוצרו חוגים אידיאולוגיים שהריחו אמנם את הריח הטוב של הגאולה, אבל לא הבינו את עומקה. הם אידיאליסטים. הם חפצים בהגשמת גאולת ישראל ואור האידיאליזם הגדול של ההתיישבות נגע גם לליבם. אלא שמשהו בתפיסת עולמם מביא אותם לעימותים והתנגשויות עם כל מי שרק אפשר. לא רק עם הערבים; גם עם צה"ל והמשטרה; ולא רק איתם, אלא גם עם אנשי ההתיישבות והיישובים שבקרבם וסביבם הם חיים. לתוהו אין גבולות, והוא חוצה קווים אדומים השכם והערב. הוא מתחיל כנגד ערבים – דבר פסול, טיפשי וילדותי כשלעצמו – וגולש מהם והלאה.
בירור התופעה הזו חשוב לציבור האמוני בלי קשר לצורך להתגונן מול האשמות השמאל או להתנצל בפניו, ובלי קשר לעובדה שהוא פוגע במפעל ההתיישבות. הוא חשוב לנו ולכל עם ישראל משום שבו תלויה ההבנה כיצד באמת בונים את המדינה וכיצד מקדמים את הגאולה.
האם הנערים האידיאליסטים הללו אינם צודקים? הם צודקים. האם עצם תביעתם לגאולה איננה אמתית? היא אמתית. האם הדרישה שלהם מהמדינה לנהוג אדנות בארץ ישראל איננה מעוגנת בתורת ישראל? היא מעוגנת בה. האם הדרישה שלהם מצה"ל לנהוג בתקיפות מול המחבלים והפורעים הערבים איננה אלמנטרית? היא אלמנטרית. האם הדרישה שלהם מהמדינה שלא להרוס בניה יהודית איננה צודקת? היא צודקת.
אז מדוע הם נכנסו ל"מלחמת עולם" עם כל מי ומה שזז בשטח? כי אין להם סבלנות. בשביל סבלנות ואורך רוח יש צורך באמונה גדולה ועמוקה. ולא רק בחיצוניותה של האמונה אלא בפנימיותה. דרושות אמונה והבנה שלמרות התפקיד הלא נכון של חיילי צה"ל, הם עוד יגיעו לזה; אמונה שאף על פי שצה"ל עסוק בהתגוננות, הוא עוד יעבור למתקפה; אמונה שאף שהמדינה איננה אידיאלית, עתידה עוד לפניה. דרושות אמונה והכרה שלמרות שעם ישראל לא מבין את תהליכי הגאולה המתחוללים בקרבו, הוא עוד יבין.
יותר מכך: בשביל סבלנות יש צורך בהבנה שכל העיכובים, המשברים והחולשות של מדינת ישראל הם רק שלבים של לימוד, שיעורים אמוניים, שריבונו של עולם מלמד את עם ישראל דרך הרגליים בדרך להגשמת חזון הגאולה.
צודקים לחלוטין מי שדורשים מצה"ל להגיב כראוי מול הטרור הערבי, לא להרוס בניה יהודית, וכן להרוס בניה בלתי חוקית ערבית. צודקים לחלוטין אלה ששואפים לחברה יהודית אידיאלית החיה לפי נורמות של תורה, והמחילה את הריבונות והאדנות הישראלית בכל שטחי ארץ ישראל.
אך הוויכוח איננו על החזון אלא על הדרך. האם מבחינה תורנית ראוי לכפות על עם ישראל את החזון גם כשהוא אינו מבין אותו, ולכן לא מזדהה אתו, רק בגלל שהחזון הוא חזון אמת? או שראוי להיאזר בסבלנות ובארך אפיים, לפעול פעולה פנימית, תודעתית, חינוכית, לתקן מבפנים את עם ישראל ואת מדינת ישראל – כדי להביאה, צעד אחרי צעד, עד למצב בו עם ישראל יבין את החזון, יבחר בו, ויגשים אותו מתוך בחירה והכרה?
הדרך הראשונה היא דרך התוהו. דרך קצרה וארוכה, ארוכה מאד. רוממות הגאולה בגרונה אבל בפועל היא מהווה את "קליפת הגאולה". היא "מריחה" את ניחוח הגאולה שבאוויר של דורותינו, משתכרת ממנו ומאבדת את עשתונותיה. היא איננה מובילה לגאולה אלא לחורבן. הדרך השנייה דורשת הרבה סבלנות, אמונה והבנה. היא גם מחייבת לסבול עיוותים וחוסר שלמות זמניים. והזמניות הזו יכולה לארוך שנים רבות. מי שלא יכול לסבול את העובדה שצה"ל עדיין לא מתפקד כראוי, שבתי המשפט שלנו הפכו את המשפט למשפח, שהמדינה עדיין לא מושלמת ושעם ישראל עדיין לא שואף לגאולה – לא אמור ליטול חלק בהתיישבות ביהודה והשומרון. הוא גם לא אמור להתעסק בגאולה, לפחות לא באופן מעשי.
לעם ישראל, לחברה הישראלית ולמדינת ישראל ישנה לא רק זכות אלא חובה להיאבק באמצעות מנגנוני הביטחון שלה בכל ניסיון לכפות עליה בכוח אידיאל שהיא איננה בשלה לו – אפילו אם זו הגאולה עצמה.



5 תגובות:

  1. פוסט חשוב. רק יש לשים לב, זוהי לא סתם עבריינות אידיאולוגית. זוהי עבריינות של קורבנות (סובייקטיבית) קורבנות של ממש. בכך, זה משיק או זהה חלקית, לעבריינות רגילה כמובן ( שנגזרת ממצוקה פיסית ונפשית של ממש). לא מדובר בעבריין אידיאולוגי, עבריין של שמנא וסלתא. אלא בצעירים ,שחוו מוראות טרור, חוסר ביטחון, ולא קולטים, כיצד הופכים יוצרות בין קורבנות לבין עבריינים וטרוריסטים. במקום לקבל ביטחון מן המדינה , הם נעצרים במעצרים מינהליים תדיר , עוברים חקירות קשות מאוד בשב"כ. נרדפים ללא הרף על ידי רשויות ביטחון, בעוד שהם עצמם, קורבנות של חוסר ביטחון כרוני וטרור כרוני. זוהי אבחנה חשובה מאוד, ותקצר היריעה כאן.

    על המצע הזה למעשה, קמה התשתית האידיאולוגית, שנותנת לגיטימציה לתפיסות רדיקליות. ואכן, זה לא הוזכר בפוסט, אבל, הם שואפים למעשה, לחתור תחת דינה דמלכותה, ולהקים מלכות משלהם . נצטט למשל, מ- Israel Defense ( ועוד אביא בהמשך אולי ציטוטים יותר ישירים ) כך:

    "הקבוצה הזו שואפת לערעור השלטון במדינה, לפגיעה ביסודות החברה והמשטר הדמוקרטי ובמרקם הבין-דתי הרגיש. על מנת להביא להתפרקות המדינה ולכונן תחתיה את ממלכת יהודה, להקים את בית המקדש ולגרש או להרוג את כל עובדי העבודה הזרה (נוצרים ומוסלמים) החיים כאן. "

    כאן:

    https://www.israeldefense.co.il/he/content/מגבלות-השבכ-מול-טרור-תוצרת-הארץ

    כאן למשל ,על מאיר אטינגר בוויקיפדיה ( הנכד של כהנא) ומעצרים מינהליים וכדומה שחווה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/מאיר_אטינגר

    אולי אשאיר עוד בהמשך ....

    תודה

    השבמחק
  2. קצת ציטוטים ישירים(מאיר אטינגר) ולשים לב לנושא הסבלנות שהוזכר בפוסט. הנה מבחר:

    "היסודות הרעיוניים של הציונות בנויים עבור מדינה ככל הגויים ולא למלכות ישראל... הרבה יותר זול ומהיר להרוס אותו ולבנות מחדש מאשר לשפץ אותו"

    להרוס באחת, במקום לשפץ אכן. ועוד לשאלה ( או מעין):

    אז אמרתם מרד ואמרתם הפלת השלטון, זה נשמע מגוחך וילדותי. מה תעשו? תקימו מחתרת? (נשאל באותו המסמך)

    הגיב כך:

    "ממש לא, אין בכך צורך. הרעיון של המרד הוא מאוד פשוט, למדינת ישראל יש המון 'נקודות תורפה', נושאים שבהם מהלכים על קצה האצבעות כדי לא לעורר מהומות. מה שאנחנו נעשה זה פשוט 'להדליק' את כל חביות הנפץ האלו, את כל השאלות והסתירות בין היהדות לדמוקרטיה. בין הצביון היהודי לצביון החילוני, בלי לפחד מהתוצאות. ערעור יכולת השלטון במדינה. זה עיקר ה'וורט' (המילה) של המרד לשבור את הכלים ואת כל הסטטוס-קוו. כאשר עושים את זה צריך לשים לב להבדל שיש בין 'לשבור' את המדינה, שזה פעולה שלא מספיק נותנת לב למה שנשאר מהשברים, לבין 'פירוק' שזוהי אותה פעולה רק בעדינות ובעיקר בתשומת לב. כלומר, בסופו של דבר המטרה היא ערעור יסודות המדינה עד למצב שבו היהודים מוכרחים להכריע אם הם חפצים במהפכה או בדיכוי המרד, כי לא יהיה אפשר להתעלם ממנו או להמשיך ב'שב ואל תעשה', מכיוון שבפועל ה'מרד' לא יאפשר את קיומה של המדינה באותה צורה".

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4687158,00.html

    גם כאן, ריאיון ישיר עם מאיר אטינגר ב- "סרוגים" :

    "מאיר אטינגר בראיון ראשון: "צריך להיות פה מרד"

    כאן:

    https://www.srugim.co.il/155744-מאיר-אטינגר-בראיון-ראשון-צריך-להיות-פה

    תודה

    השבמחק
  3. רק נמחיש איך קורבן ( סובייקטיבית ) הופך את מושאי הקורבנות, לאגרסיה ( היפוך יוצרות חזרה):

    אני מניח שכל אחד זוכר את " חתונת הסכינים " החתונה בה נערי הגבעות, ביצעו ריטואלים אלימים. בין יתר הריטואלים, היה הסיפור של תקיעת סכין בדמות התינוק ( עלי דוואבשה ) בקבוקי תבערה גם וכדומה ( כפי בלא מעט פיגועים של פלסטינים).ואכן:

    אפשר להניח שהם למעשה " קיבלו השראה" מן הפיגוע הנורא ביישוב איתמר דאז. בין יתר המעשים המתועבים, המפגע ( אמג'ד) שמע את בכיה של התינוקת הדס ( בת שלושת החודשים) ורצח אותה באמצעות דקירת סכין חזקה בראש.

    אז הנה לנו, היפוך יוצרות, או ספיגה ופריקה. התינוקת באיתמר ( ספיגה) ופריקה על התינוק הפלסטיני (בריטואל כמובן).

    כל זה להמחיש, שלא עסקינן רק בעבריינות אידיאולוגית לגמרי. אלא גם בנדבך של עבריינות קלאסית ( מעין יצור כלאיים). שהרי הם חווים ( סובייקטיבית) על בשרם ונפשם, מוראות לא פשוטים של מעשי טרור והתנכלות. ממש פיסיים.

    כאן:

    https://he.wikipedia.org/wiki/רצח_בני_משפחת_פוגל_באיתמר

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4743939,00.html

    להתראות

    השבמחק
  4. רק אפרופו, מאמר ( דיעה) מענין. נושא הכותר:

    "רק חסרי בושה יכולים להשוות בין נוער הגבעות ליוצאי אתיופיה"

    בין היתר,המאמר מהווה מענה לסמורטיץ שהישווה בין נוער הגבעות ובין יוצאי אתיופיה.

    למי שרוצה אגב,לעקוב אחרי דיעות בשמאל ( היותר קיצוני) הבלוג עצמו (" שיחה מקומית ") מאוד מומלץ.

    כאן:

    https://mekomit.co.il/רק-חסרי-בושה-יכולים-להשוות-בין-נוער-הגב/

    השבמחק
  5. בינתיים ה"חזון" היחיד שנכפה במדינה, ע"י שילוב של רשויות בלתי נבחרות, הוא חזון "מדינת כל אזרחיה", אידיאל נפשע שעם ישראל אינו רוצה בו כלל ועיקר.
    כנראה שלשונאי ה' ותורתו, אין צורך "לפעול פעולה פנימית, תודעתית, חינוכית, לתקן מבפנים את עם ישראל ואת מדינת ישראל – כדי להביאה, צעד אחרי צעד, עד למצב בו עם ישראל יבין את החזון שלהם, יבחר בו, ויגשים אותו מתוך בחירה והכרה".
    הם ירמסו את יריביהם האידיאולוגיים בכל דרך אפשרית, והאחרונים צריכים פשוט להרכין ראש ב"סבלנות, אמונה ואהבה".

    השבמחק