יום שישי, 24 במאי 2019

האם תוכנית המאה מבוססת על סרבנות פלסטינית?


ייתכן שממשל טראמפ מתכוון להציג את התכנית ולומר לצדדים: קבלו את התוכנית, הסכימו לה, חתמו עליה, וקחו את מה שהיא מציעה לכם – ומי שלא יחתום צריך לדעת שהסכמה של הצד השני תקנה לו את חלקו גם בלי הסכמת רעהו.


בס"ד
י"ט באייר, תשע"ט
(פורסם הבוקר ב"מקור ראשון")


תוכנית המאה של טראמפ ממתינה לנו מעבר לפינה ולמרות שהיא עשויה לחולל שינויים משמעותיים במצבנו, אולי אפילו היסטוריים, אנחנו לא נותנים לה את תשומת הלב הראויה. אחת הסיבות לכך היא העובדה שאנחנו לא יודעים עליה הרבה, וודאי לא את הפרטים, ונאלצים להסתפק בהשערות. זה לא בהכרח רע; העלאת השערות וסיעור מוחות, לפחות באשר לעקרונות התוכנית, תכין אותנו טוב יותר לרגע שבו היא תיחשף.

רוב העיסוק בתוכנית יוצא מתוך הנחה שהיא תהיה עוד "תכנית שתי מדינות" אמריקאית טיפוסית מהזן שהכרנו בעבר, אבל נראה שהפעם מדובר בתוכנית שונה לחלוטין. ואולי, כפי שיוסבר מיד, היא לא בדיוק "תכנית שלום" וגם איננה תוכנית להסדר והסכמה בין הצדדים. אפשר בהחלט שהיא תוכנית להכרעה חד צדדית.

מה שאנחנו כן יכולים להניח הוא שנתניהו הוא ממעצבי התוכנית, והיא על דעתו והסכמתו המלאה, מה שאומר שהיא איננה עוד מאותו דבר. עוד אנחנו יודעים שהיא מתואמת תאום מלא עם המדינות הערביות "המתונות", ובבסיסה עומדת הברית האסטרטגית כנגד איראן. הפלסטינאים ימצאו עצמם הפעם מול חזית רחבה, ישראלית, אמריקאית וערבית, שתגבה את התוכנית.

דבר נוסף שניתן להניח הוא שהעיקרון העומד בבסיסה של התכנית הוא הכרה דה-יורה במצב הקיים דה-פאקטו. זהו העיקרון המדיני שעמד בבסיסם של שני המהלכים המדיניים המהפכניים של ממשל טראמפ במזרח התיכון עד עתה: העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, והכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן. בשניהם החליט ממשל טראמפ פשוט להכיר במציאות ולתת לה גושפנקה. זה הכול, וזה הרבה מאוד. אם נניח שעקרון זה יעמוד גם בבסיס תוכנית המאה, משמעות הדבר הוא החלת ריבונות ישראלית על רוב שטחי C, והכרה במדינה מינוס פלסטינית בשאר השטח. התשובה לשאלה מה יהיה גורלם של "היישובים המבודדים" שייוותרו בשטחים המיועדים לפלסטינים, אם יהיו בכלל כאלה, עדיין לא ברורה.

העובדה החשובה מכול, שממש זועקת דרשני, היא שממשל טראמפ לא מתייחס לסרבנות הפלסטינית ולא מתרגש ממנה. הוא ממשיך ללחוץ על הפלסטינים, לזלזל בהם, למרר את חייהם ולקצץ בתקציביהם, כאילו אינם כלל צד במשא ומתן. הוא איננו מנסה כלל לרצות אותם, או לשכנע אותם לבוא לשולחן. ממשל טראמפ כלל לא סופר אותם, ואפילו ל"סמינר הכלכלי" שהוכרז השבוע כמתאבן לתכנית, הם לא צפויים להגיע.

ייתכן בהחלט שמשמעות הדבר היא שהתכנית מבוססת על סירוב פלסטיני. אין הכוונה לסירוב מהסוג שהכרנו תמיד, לו מצפים גם אצלנו, בתקווה ששוב הפלסטינים יסרבו ויצילו אותנו מבלהות השלום. לא, הפעם אפשר שמדובר בסיפור אחר. ממשל טראמפ בונה על כך שהפלסטינים יסרבו. הוא מתכוון להציג את התכנית ולומר לצדדים: קבלו את התוכנית, הסכימו לה, חתמו עליה, וקחו את מה שהיא מציעה לכם – ומי שלא יחתום צריך לדעת שהסכמה של הצד השני תקנה לו את חלקו גם בלי הסכמת רעהו. כלומר, זו איננה בדיוק תוכנית שלום, אלא תוכנית הכרעה, תוכנית שבאה לתת גושפנקה בינלאומית למצב הנוכחי בשטח ולהפוך אותו למצב הקבוע והסופי.

ידיעות על כך שממשל טראמפ יפעיל סנקציות כלכליות על הצד שיסרב לתוכנית כבר נפוצו. ידיעות על כך שהתכנית תצא לפועל גם במעמד והסכמת צד אחד בלבד ובאופן חד צדדי, עדיין לא שמענו. אבל את חוסר ההתייחסות והאכפתיות של ממשל טראמפ לתגובת הסרבנות הפלסטינית קשה לפרש אחרת.

"ניתנה לי המשימה לנסות למצוא פתרון בין שני הצדדים", אמר בתחילת החודש ג'ראד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, והביע תקווה ''ששני הצדדים יביטו בתכנית באופן ממשי, בצד הישראלי ובצד הפלסטיני, לפני שינקטו צעדים חד-צדדיים". ינקטו צעדים חד צדדים?! למה בדיוק התכוון המשורר?

בואו נסכם את ההשערה: תוכנית המאה בנויה על הסרבנות הפלסטינית. הדבר יוצג כמובן כתוכנית שלום אובייקטיבית, שבה שני הצדדים יצטרכו לשלם מחיר וכו' וכו', אבל זהו רק מסווה למהלך מסוג אחר. מטרת התוכנית היא מתן גושפנקה בינלאומית להחלת הריבונות הישראלית על חלק, רוב או אולי כל שטחי C. הדבר ייעשה בגיבוי אמריקאי ערבי ובין לאומי (למעט האיחוד האירופי). הפלסטינים יסרבו וישראל תקיים את הצד שלה בתכנית באופן חד צדדי. לנוכח הסרבנות הפלסטינית, המציאות בשטחי A ו-B, תישאר בעינה, כולל סוגיית הישובים המבודדים שיוותרו בשלב זה לפחות על כנם ובמעמדם. האפשרות להכרה פלסטינית במציאות וחתימה שלהם על ההסכם תיוותר פתוחה בפניהם בהמשך, והם יוזמנו לעשות זאת בכל רגע נתון.

זו רק השערה כמובן. ניחוש פרוע. אין בדברים קביעת עמדה אלא רק ניסיון לנתח את המציאות. בעוד כמה שבועות תוצג התכנית ונוכל להיות חכמים יותר. בכול מקרה, היא תוצג כתוכנית להסכמה ולהסדר, כתכנית שלום. נצטרך לקרוא בין השורות למה היא חותרת באמת.








4 תגובות:

  1. מכובדי, מוטי קרפל, צדקתי אם כן כאשר כיניתי אותך "הנביא מבת עין אשר על המורדות המערביים של הרי יהודה", בתגובתי על מאמרך הקודם "שמרנים, היזהרו מחיקויים". המאמר הנוכחי בעיני, הם דברי נבואה ממש, ואני מסכים עם רובו. אך הסכמה זו אין פירושה שאין לי השגות על חלק מהתוכן.
    ראשית, איני מסכים כלל עם הכותרת, "תוכנית המאה המבוססת על סרבנות פלסטינית", למרות שבהחלט יתכן כי היא ניתנה על ידי עורכי העיתון ולא על ידך. אני הייתי מציע כותרת חלופית: "תוכנית המאה המבוססת על משפט שלמה". הרי בפני הנשיא האמריקני הנוכחי, מר דונלד ג'. טרמפ, כמו גם לפני הנשיאים הקודמים, ניצבו שתי הזונות שניצבו בזמנן בפני שלמה המלך, בראשית ימי מלכותו, כאשר כל אחת טוענת לבעלות על הילד. המלך אמור לקבוע למי מהן שייך הילד, ולמי הוא יוחזר. הנשיאים הקודמים פסקו "גזורו"! גזרו את הילד לשניים ותנו לכל אם את החלק שלה. אלא שבמשך הזמן התברר כי האם הפלסטינאית רוצה את כל הילד לעצמה ובנוסף לכך גם להעיף את האם השנייה חזרה אל המקום ממנו היא באה. עכשיו יושב על כיסא המלכות של שלמה המלך הנשיא דונלד ג'. טרמפ האומר לעצמו - ככה?! האם הפלסטינאית כלל וכלל אינה מקבלת על עצמה את פסיקת נשיאנו הקודמים והמשפט נמשך ונמשך ללא כל תוחלת! אז עכשיו תכירו את דונלד טרמפ. הרי לכם פסק הדין הסופי שלי, ואוי ואבוי למי שיסרב לקבלו.
    ראשית, כל ארץ ישראל מהים עד הירדן תועבר לידי האם האמתית, היא עם ישראל ומדינת ישראל.
    שנית, הראשות הפלסטינית תפורק, והשליטה על האזרחים הערביים המוסלמים, תועבר לידי ראשי החמולות. המוסלמים יוכלו לבחור בין מעבר לכל ארץ ערבית אחרת, או ארץ מערבית אחרת, או להישאר במקומם תחת אזרחות ירדנית. האזרחים הערביים הנוצרים ושאר הלא מוסלמים יוכלו לבחור בין מעבר לכל ארץ אחרת או באזרחות ישראלית. ראשי החמולות יוכלו להחליט אם הם מעוניינים להתאגד במסגרת הערים בהם הם גרים או להיות עצמאיים. הוראות אלו תהיינה תקפות, הן לגבי תושבי יהודה ושומרון והן לגבי תושבי הרצועה. ארצות הברית, האו"ם, מדינת ישראל, הסוכנות היהודית וכן מדינות ערב, יעזרו לכל תושב ערבי להשתקם במקום בו הוא יבחר לגור. תנאים אלה חלים גם על כל הפליטים המקוריים, הדור הראשון, של כל המלחמות שהיו בין הפלסטינים והיהודים. הם יפוגו לאחר שנה מיום פרסומם.
    שלישית, ירושלים שבין החומות, תוכרז כעיר ניטרלית, בינלאומית, בה יוקמו מוסדות בינלאומיים למחקר בתחומים הסוציאליים, הטכניים, התרבותיים ועוד, לטובת כלל האנושות . מבנה חדש עבור האו"ם יוקם במתחם ארמון הנציב. השלטון המוניציפלי בעיר יהיה ישראלי, במתכונת הנוכחית. שאר שטחי ירושלים יהיו בשליטת מדינת ישראל.
    רביעית, יבנה בית המקדש השלישי במקומו המקודש, בפיקוחי האישי. כל המבנים הקיימים היום במקום, יפורקו וייבנו מחדש במקום אחר בהתאם להוראותיהם של אלו שמבנים אלו שייכים להם. כל עבודות הפרוק וההקמה ימומנו מתרומות שיאספו הפעם, מכל יושבי תבל.
    חמישית, הרבה עוולות ביצעה האנושות בתקופות הקודמות. עמים אימפריאליסטים השמידו או גרשו עמים קטנים וחלשים מהם. לא את כל העוולות הללו ניתן היום לתקן במלואם. לכן, בהזדמנות זאת בה אנו עושים סדר במזרח התיכון, אנו רוצים לפעול גם לתיקון מצבם של שרידי העמים שכמעט והושמדו בעבר, אך בזכות אומץ ליבם וכוח רצונם, שמרו על המסורת הלאומית שלהם. אנו מתכוונים לעם האינדיאני, לעם הטיבטי, לעם הצ'רקסי ועוד. לעמים אלו, במידה וירצו, נעזור ככל יכולתנו לחזור למולדתם העתיקה בדרכי שלום ולהשתקם, תוך הסכמה מלאה של המדינות שנישלו אותם מאדמתם.
    יברך האל את אזרחי אמריקה, הישרים והחרוצים, יברך האל את כל אזרחי העולם, הישרים והחרוצים ושואפי השלום.

    השבמחק
  2. מענין , אבל , למרות שלא מכירים ממש התוכנית עדיין לפרטים , כנראה שהתוכנית כלל לא מבוססת על שני מדינות לשני עמים כפי המקובל לגרוס . אגב , קושנר עצמו , גורס שהסיכוי לתוכנית להצליח , קטן ביותר .

    וההנחה , שהפלסטינאים ימצאו עצמם מול חזית רחבה , לא מובן מאיפה נלקחה . נהפוך הוא :

    לפלסטינאים יש את מלוא הגיבוי הבינלאומי והמשפטי . כל תוכנית שלא מבוססת על מדינה של ממש , על פני רוב השטח של השטח שנכבש ב - 1967 ( בלי להיכנס לסיפור של מזרח ירושלים ) הרי יוצרת בעולם התנגדות עזה , מגחיכה את טראמפ והאדימיניסטרציה שלו , וזהו . בסיפור הזה , טראמפ הוא זה שנמצא או מצוי בעמדת המצורע הסוטה מן האורחות והנוהג הבינלאומי , ולא ההיפך . אז באמת שלא מובן .

    נמחיש אולי אחר כך ....

    תודה

    השבמחק
  3. כאן למשל , אפשר לקרוא התבטאויות בקשר להעדר קונספט של 2 מדינות וכדומה בתוכנית( אלו התבטאויות, ומעין שמועות רק יודגש, אבל , כנראה שכך הדבר) כאן :

    http://www.israeltoday.co.il/NewsItem/tabid/178/nid/36437/Default.aspx

    אמחיש עוד אולי בהמשך , ואתרגם אולי קטע שיהיה ברור יותר אולי ....

    תודה

    השבמחק
  4. טוב , נסתדר עם מה שיש כרגע , אז כך מן הלינק אליו הפניתי :

    השר לעניינים אסטרטגיים , גלעד ארדן , מצוטט שם , וכדלקמן ( עירובין , הוא והעיתון ) כך מצטט :

    In an interview with Israel's Army Radio on Tuesday, Strategic Affairs Minister Gilad Erdan in a response to The Washington Post’s report said, “If the American administration understood that the idea of a Palestinian state has no justification, feasibility, or chance, this is significant news.”

    נתרגם ספונטנית :

    ביום שלישי , בריאיון לגלי צה"ל , השר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן , במענה לוושינגטון פוסט , גרס כי : אם מימשל טראמפ הבין שרעיון המדינה הפלסטינאית הוא רעיון חסר ביסוס והצדקה או סיכוי בכלל , אלו חדשות משמעותיות וטובות במשמע .

    תודה

    השבמחק