יום ראשון, 22 באפריל 2018

איש באמונתו יחיה?!


פלא הוא בעיני כיצד זה אנשים משכילים, מבוגרים, רציונליים, דוגלים בעקרון של "איש באמונתו יחיה".

בס"ד
ז' באייר, תשע"ח

פלא הוא בעיני כיצד זה אנשים משכילים, מבוגרים, רציונליים, דוגלים בעקרון של "איש באמונתו יחיה".

אכן, כל עוד מדובר במשמעות אחת של העיקרון, לפיה אין מקום לכפיה בענייני דעות ואמונות, אני מבין ומסכים לחלוטין. אפילו ריבונו של עולם לא כופה עלינו את אמתו; הוא מותיר לנו בחירה חופשית, ולפעמים, כשאין ברירה, נותן לנו ללמוד דרך הרגליים.

אבל באשר למשמעות השנייה של העיקרון, לפיה אין הבדל בין הדעות והאמונות, שכולן שוות ערך, כולן טובות ולגיטימיות, שאין אמת והיפוכה של האמת, שאין אמונות ודעות שהן מסוכנות, מזיקות, שאינן מוסיפות בריאות וחיים אלא להיפך; אמונות שאיש לא יחיה מהן – כיצד זה אנשים מבוגרים מאמינים בכך. זה נבצר מדעתי.

כי הרי ממש אותם אנשים מקפידים היטב על המזון הגשמי שהם צורכים; הם נזהרים לצרוך רק מוצרי מזון בריא ואוכל טבעי; הם בודקים היטב באותיות הקטנות שעל תוויות המוצרים מה הם מכילים; לגופם הם לא יכניסו לעולם מזון מזיק, רעיל – אז כיצד זה הם מוכנים להזין את לבם ומוחם בפסולת אינטלקטואלית.

אותם אנשים ממש, כשהם, לא עלינו, זקוקים לניתוח לב או מוח, יחפשו את המומחים הגדולים, המנוסים והמלומדים ביותר; אלה שלמדו את מלאכתם ממורים נושאי מסורת ארוכה, רבת שנים, מנוסה ומבוררת – אז כיצד זה שכאשר הם מכניסים למוחם ולבם, אותם מוח ולב ממש, תכנים רעיונות ותפיסות עולם, הם מוכנים לרכוש אותם מכל הבא ליד.

גם כשמדובר בחליטת עלי תה מרפאים, הם יודעים ללכת לזקנות, אלו שמכירות חליטה מחייה ומבריאה במתכונים שהועברו להן מדורי דורות. מתכונים של הסבתא של הסבתא. אז מדוע שכשמדובר באמונות ודעות הם אינם נוהגים כך, אלא מעדיפים "מזון תעשייתי".

כי בענייני דעות ואמונות, עוד הרבה יותר מאשר בענייני מזון גשמי ורפואה, למסורת ארוכת שנים, שעוברת מדורי דורות, מבוררת, מלובנת, מנוסה, מוכחת, שיכולה להציג קבלות – אין שום תחליף.

עם ישראל עובד על הפרויקט של "דעת אלוקים" כבר אלפי שנים; משימת חייו היא בירורן של אמונות ודעות, ושל ההדרכות המעשיות הנגזרות מהן; כל תורתו היא הבדלה בין ראוי ופסול בתחום זה, בין מועיל ומזיק, בין מבריא למרעיל, בין ממית למחייה.

אז מדוע דווקא בתחום הזה, ישנם אנשים המוותרים על מזון מלכות, ומעדיפים את המיץ של הזבל.
אז בסדר, לא כולם עדיין מבינים ש"אמונתה [של כנסת ישראל] היא התמצית המסולת והמקור המשפיע את הטוב והאידאליות לאמונות כולן, וממילא הכוח המבקר את כל המושגים האמוניים (הרב קוק, אורות, עמ' קל"ח)", אבל להאמין שכל דעה ואמונה היא שוות ערך ?!

"איש באמונתו יחיה"? לא רק שלא בטוח – אלא בטוח שלא. ישנן דעות ואמונות מזיקות, רעילות, שמקצרות חיים; אמונות ודעות שהופכות אותנו למתוסכלים, מיואשים, נרגנים, כעוסים, מאוכזבים, קצרי רוח; "מוצרי תעשיה אינטלקטואלית" שכל שומר נפשו ירחק מהם.

אז איך זה בכל זאת קורה?
כנראה שהאנשים הללו, למרות שהם רציונליים, לפחות בעיני עצמם, מערבבים בין שתי המשמעויות של העיקרון "איש באמונתו יחיה". מכך שהמשמעות הראשונה שלו – שאין לכפות דעות ואמונות – נכונה, הם מסיקים שגם המשמעות השנייה שלו – שכל הדעות והאמונות הן טובות, ראויות ושוות ערך – נכונה. הם כנראה משליכים את הלגיטימיות של המובן הראשון, על המובן השני.

ועל הטעות הזו אנשים משלמים לצערנו ביוקר. מפספסים את החיים.


5 תגובות:

  1. מכובדי מוטי קרפל,
    מערכת כתב העת הישראלי להגות ומדיניות "השילוח" ארגן במשרדיו בירושלים, סדרת הרצאות על הפוסט-מודרניזם, שהוא הסגנון המוביל היום, את אופן החשיבה של האליטות במגדלי השן האקדמאיים. את ההרצאות מעביר ד"ר איתמר ברנר.
    אמנם אתמול בערב התקיימה רק ההרצאה השנייה, אך כבר ממנה ניתן היה להבין מדוע חל המעבר מתקופת המודרניזם שהחל לשלוט בתרבות העולם המערבי מתחילת המאה ה-16 ונקטע לאחר שתי מלחמות העולם הגדולות.
    המודרניזם התבסס על 6 מאפיינים שהעיקרי בהם הוא יכולותיו השכליות של האדם הראציונאלי.
    כאשר האידאולוגיות הגדולות, פרי מוחו של אותו אדם ראציונאלי - קרסו, ואופיו החייתי של האדם התגלה במערומיו במלחמות העולם, המודרניזם הרומנטי גז ונעלם ובמקומו צף ועלה הפוסט-מודרניזם.
    "איש באמונתו יחיה" היא אחת הסיסמאות של הפוסט מודרניסט שאיבד את אמונתו בתבונה האנושית, בסולם ערכים מוסרי-אחיד-יציב-תקף ובמושג אמת.

    השבמחק
  2. מכובדי מוטי קרפל,
    הרשה לי להוסיף ספר נוסף לספריה שלך, במידה והוא עדיין לא נמצא בה. ספרו של תומס סואל (Thomas Sowell) עימות בין השקפות (A Conflict of Visions) בהוצאת מרכז שלם, רח' אבישי 3 י-ם. נראה לי כי מחבר ספר זה עלה על גישה מעניינת להסברת העימותים הנמשכים לאורך עשרות ומאות שנים בין השקפות שונות על טבע האדם ויכולותיו התבוניות. ספר זה הומלץ לי על ידי סגן העורך ומנהל ניו-מדיה בהשילוח, מר יצחק מור.

    השבמחק
  3. אני מודה לך שהגדרת את סט הערכים שלי כ''מיץ של הזבל''
    הופתעתי והתאכזבתי חוששני שזכית בכך שאפסיק לעקוב אחריך.
    יום טוב

    השבמחק