יום שישי, 19 ביוני 2015

רצועת בטחון דרוזית בגולן

ישראל צריכה לנקוט מהלך אקטיבי ולסייע לדרוזים מסוריה להקים לעצמם רצועת ביטחון בגולן הסורי.


בס"ד 
ב' בתמוז, תשע"ה

המצב שלפנינו מסובך למדי. הדרוזים בסוריה עומדים בפני טבח. אחיהם בישראל, בעלי הברית הנאמנים והמסורים שלנו, מודאגים ומבקשים – אולי אפילו דורשים – ממדינת ישראל לקלוט אותם, או לפחות לסייע. אנו חשים חובה מוסרית לסייע לאחינו הדרוזים להציל את אחיהם, אבל הצפת ישראל בפליטים דרוזים מסוריה איננה דבר שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה.

אז מה עושים? אולי הפתרון נמצא במודל דמוי רצועת הביטחון שהייתה לנו בדרום לבנון. אם יתכנסו הדרוזים אזרחי סוריה לחלק הסורי של רמת הגולן, ישתלטו עליו, יתחמשו, יבצרו אותו ויגנו מתוכו על חייהם – כל זה בסיוע ישראלי – ייתכן שנתפוס כמה ציפורים במכה אחת.

רצועת הביטחון הזו תפתור, קודם כל את בעיית הדרוזים, ותאפשר לנו למצוא להם פתרון שאיננו כרוך בקליטתם בישראל. רצועת הביטחון הזו תהווה גם חיץ ביטחוני ביננו לבין כוחות דאעש וכל שאר ארגוני האסלם הקיצוני, ובהם חיזבאללה, שכבר פירקו את סוריה ומתכוונים להפוך את רמת הגולן לחזית נוספת כנגד ישראל, אפשרות שחייבת להדיר שינה מעיניו של כל ישראלי.

רצועה כזו תיצור גם מומנטום אסטרטגי: מהלך אקטיבי ישראלי, שכבר זמן רב מידי רק עסוקה בתגובות ובנסיגות, התקפלויות, התנתקויות וכדומה. לא בלתי סביר להניח שמהלך כזה יזכה לתמיכה של ארה"ב ואולי גם מדינות המערב, שכן, לפחות כלפי חוץ, הן אמורות להיות מודאגות מטבח בדרוזים, ולתמוך במניעתו. דינמיקה כזו, של תמיכת המערב באקטיביזם ישראלי, יכולה ליצור תפנית מדינית-אסטרטגית במזה"ת.

אפילו השמאל הישראלי, יוכל לתמוך במהלך, שהשיקול ההומאני הוא עיקרו.

בכלל, התחלת תהליך של שינויים דמוגרפים במזה"ת, נדידת אוכלוסיות וחלוקה חדשה של המרחב, צופן בחובו אפשרויות רבות לפתרון בעיותיה של מדינת ישראל.

נכון אמנם שרצועת הביטחון בדרום לבנון נכשלה וצריך להסיק לקחים מהפרשה ההיא, אבל על פניו ניכר שכישלוננו שם היה כל כולו תוצאת הססנותנו, מדיניותנו הלא ברורה, חוסר ההחלטיות ששידרנו לכל העולם, ולבסוף – פרשת "אהוד ברח" ובגידתו בבני בריתנו שם. זו גובתה במתקפה התקשורתית התבוסתנית של ארגון "ארבע אמהות" וכן על ידי כרמלה מנשה ושלי יחימוביץ, שניהלו אג'נדה פרטית חצופה באמצעות כלי התקשורת הממלכתיים.

הרעיון של רצועת ביטחון דרוזית בגולן עשוי להיות בהחלט יעיל, אם רק נדבוק בו ברצינות, בנחישות, בלי היסוסים, ובלי בגידות נוספות בבעלי בריתנו.

(פורסם בערב שבת בעיתון "מקור ראשון") 


  

תגובה 1: