יום שני, 23 במרץ 2015

אין בעל הנס מכיר בנסו

הניצחון החד משמעי בבחירות האחרונות איננו ניצחונו של נתניהו. הוא איננו "אשף" פוליטי ויועציו אינם חכמים מיועצי השמאל. זהו ניצחונה של הנשמה הישראלית שחשה שמעבר לכל המלל ומסך העשן של הבחירות האחרונות נמצאת מגמה אחת ברורה גם אם לא תמיד מודעת: לנצח את נצח ישראל.


בס"ד
ג' בניסן, תשע"ה

לא. הסוקרים לא טעו. הם ערכו את כל חשבונותיהם האנושיים, פעלו לפי כל המודלים הסטטיסטיים המתקדמים ביותר, ונעזרו בכל החידושים הטכנולוגיים העדכניים. אדרבא, חשוב להבין ולהדגיש שלא טעות מקצועית הייתה כאן.

באדם בכלל ובישראל בפרט קיימים כוחות אדירים מקוריים, ראשוניים, עתיקים, על-מודעים, שהמדע התודעה והשכבה הרציונלית של החיים אינם נוגעים בהם יודעים עליהם או משפיעים עליהם כלל.

בבחירות האחרונות נחשפו רבדי נפש ישראלית עמוקים שמקורם בשכבות נפש נעלמות שלמדע ולראציונליות האנושית אין יכולת לזהות אותם או למדוד ולשכלל אותם בין שאר המרכיבים שהם לוקחים בחשבון. "נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם, כי לא אדם הוא." (שמואל א', ט"ו, כ"ח). נצח ישראל הוא כוח הנשמה הישראלית. הנשמה האלוקית של העם בכלל ומתוך כך של כל פרט ממנו. הנשמה הישראלית הזו איננה אידיאה, רעיון או אלמנט פילוסופי; היא כוח פועל במציאות. עם כל זה שהיא הגורם הדומיננטי ביותר בהוויית האדם – היא נעלמת. לא מודעת.

הנשמה הישראלית הזו מתגלית רק באופן דיאלקטי, כלומר מתוך לחץ נגדי, מצוקה, איום, או כוח מנוגד. "וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ (שמות א', ז', י"ב)". אבל אם לא ייענו אותו ולא ילחצו אותו – הוא לא יפרוץ על פני התודעה.

כשמופעלים על עמים רגילים לחצים שהם מעבר ליכולת הסבל שלהם – הם כורעים ומתמוטטים. בדרך כלל אין להם מאגר עצמי של עוצמה נסתרת שיכולה להתגלות בשעת מצוקה ולהפוך את הקערה על פיה. בישראל, לעומת זאת, יש תוכן עצמי – הנשמה הישראלית, העצם הישראלי, נצח ישראל. החשבונות האנושיים עובדים בישראל עד גבול מסוים. כשהם עוברים את הגבול הזה הם פועלים באופן הפוך. הם משחררים את תעצומות הנפש הנטועות בנו. הם מוציאים מאתנו את התוכן הפנימי שאפילו אנחנו שכחנו שיש בנו.

כשחטף ורצח החמאס את שלושת הנערים בשנה שעברה הוא חשב שהוא יזרע אימה ייאוש טרור ודהמורליזציה בציבור הישראלי, אבל הוא השיג את ההיפך: הסולידריות הישראלית, האחדות הישראלית, נצח ישראל, נחשפו במלוא תפארתם.

כשערב מלחמת ששת הימים הקיפו כל צבאות ערב את מדינת ישראל צרת המותניים ואיימו להשמידה – כשכל העולם עמד מנגד וידידיה זנחוה – פרצה הנשמה הישראלית הזו והדהימה את העולם ואת עצמה בניצחון צבאי מזהיר.

כשהתעוררו המכבים כנגד כל הסיכויים למלחמתם ביוונים – הכוח הזה הוא שהתעורר.

וגם בשבוע שעבר, להבדיל אלף אלפי הבדלות, כשלחץ ואיים השמאל הישראלי על הנשמה הישראלית וניסה לדכא אותה במשך כמה חודשי קמפיין הבחירות במסע מכוער של הכפשות, זלזול, איומים, שקרים והפחדות, גרם הלחץ הזה לפעולה מנוגדת. הוא עורר את כל העוצמה הנשמתית הישראלית, שחשה איום על זהותה ועל עצם קיומה.

הניצחון החד משמעי בבחירות האחרונות איננו ניצחונו של נתניהו. הוא איננו "אשף" פוליטי ויועציו אינם חכמים מיועצי השמאל. גם הם אינם יודעים יותר מאשר להסתכל בכדורי הבדולח של המודלים הסטטיסטיים, להרים גבות בחשיבות עצמית וללחוש קסמים. זהו ניצחונה של הנשמה הישראלית שחשה שמעבר לכל המלל ומסך העשן של הבחירות האחרונות נמצאת מגמה אחת ברורה גם אם לא תמיד מודעת: לנצח את נצח ישראל.

הכוח הזה, נצח ישראל הוא בבחינת "לא אדם". הוא איננו אנושי, איננו מודע ואיננו רציונלי; הוא אלוקי. בעתות שגרה הוא נמצא מתחת לסף התודעה. גם משם הוא פועל את פעולתו אבל באופן נסתר. הוא "לא אדם" במובן שאיננו נכנס למסגרת חשבונות אנושיים ואיננו מושפע מהם. לכן גם איננו יכול להימדד ולהישקל במודלים מתמטיים של הסוקרים.

הסוקרים לא טעו. את הגורם הזה הם אינם יודעים וגם אילו ידעו אותו – הוא איננו בר-כימות. 

"נס הוא אירוע שמסמל או מצביע על התערבות על-טבעית במציאות, במיוחד אירוע של הצלה, ריפוי, או ניצחון (ויקיפדיה)".

אנחנו רגילים לקרוא על ניסים בתנ"ך, או בסיפורי צדיקים. אבל הם מתרחשים יום יום וממש מתגלגלים לנו בין הרגליים. צריך רק לפתוח את העיניים בכדי לראות אותם. לא אלמן ישראל, ולא עזב ה' את הארץ.

וכדאי גם להביא גם את הפסוק הקודם לזה שציטטנו בעניין "נצח ישראל: "קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך! (שמואל א', שם)". שאול ודוד.  




  




3 תגובות:

  1. בס"ד
    מאת אלכס לכיש.

    מכובדי מוטי קרפל,
    בוא וראה.
    שים עצמך תחילה במקומו של הדחליל יצחק הרצוג שהעמידו לנו זקני הציונים במרכז השדה. מה הוא ראה מרום עמדתו?
    1. את נשיא המעצמה העולמית עומד מאחוריו בכל עוצמתו הארגונית והכספית.
    2. את העיתונות האמריקאית בניצוחו של רוצה טובתנו, העתונאי עטור הפרסים, תומאס ל. פרידמן.
    3. את אירופה תחת דגל היורו מצטרפת לחגיגה ומאיימת בעונשים וחרמות.
    4. את העיתונות בארץ מפעילה את כל עוצמתה בכדי להכפיש ולהשחיר את הזוג המלכותי.
    5. את הימין המפורד והמפוזר בין פרימדונות אנוכיות, המושכות כל אחת לכיוון שלה.
    6. את כל הסקרים מצביעים על שיוויון מול הליכוד אם לא למעלה מזה.
    מסקנה - הציונים לוקחים את הבחירות בהליכה. התוצאה - ביטחון עצמי מופרז, שאננות וזלזול קטלני באינטליגנציה של מנשקי המזוזות מהמגזר הלאומי דתי.

    הטריגר הבלתי צפוי שכנראה חולל מהפך היה הסקר האחרון המוזר עם ה-21 מושבים לליכוד.
    מהיכן הוא צץ? מי יזם אותו?
    מצד אחד יכלה זו להיות "עצת אחיתופל" של אחד הפיקחים מיועצי הציונים. אם אתה מראה לעדר שאתה מנצח ובגדול, העדר יבוא אחריך.
    מצד שני יכלה זו להיות עצת חושי הארכי, לנתניהו, שהמר על כך כי פרסום מפלה צפויה לליכוד יעורר את ה "רוכבים על אתונות צחורות, יושבי על מידין" מתרדמתם

    אלה משאננות יתר ואלו מחוסר אמונה - איש לא הניח כי תיתכן רוח קדים דרומית המנשבת במשך 3 ימים ולילות שיכולה להניע רבבות ולשנות את אופי הצבעתם.

    איך שרו אז, ביום ההוא, על פסגתו של הר תבור, דבורה וברק בן אבינועם -
    "יג אָז יְרַד שָׂרִיד, לְאַדִּירִים עָם; יְהוָה,
    יְרַד-לִי בַּגִּבּוֹרִים. יד מִנִּי אֶפְרַיִם, שָׁרְשָׁם
    בַּעֲמָלֵק, אַחֲרֶיךָ בִנְיָמִין, בַּעֲמָמֶיךָ; מִנִּי
    מָכִיר, יָרְדוּ מְחֹקְקִים, וּמִזְּבוּלֻן, מֹשְׁכִים בְּשֵׁבֶט
    סֹפֵר. טו וְשָׂרַי בְּיִשָּׂשכָר, עִם-דְּבֹרָה, וְיִשָּׂשכָר
    כֵּן בָּרָק, בָּעֵמֶק שֻׁלַּח בְּרַגְלָיו;"

    השבמחק