יום שישי, 13 במרץ 2020

חייבים להתקדם

אין לכחול לבן אופציה פוליטית מבוססת ובת קיימא, ללכת נגד הרוב היהודי ונגד ההיסטוריה. יהיה עליה, או לפחות על חלקים ממנה, להשלים עם המציאות, לשתף פעולה עם "הגוש היהודי", ולהפנים את הצו האולטימטיבי של ההיסטוריה: חייבים להתקדם.  


בס"ד
י"ח באדר, תש"פ

מהפכות לא מתרחשות ביום אחד. בדרך כלל הן תוצאה של תהליכים תודעתיים וחברתיים ארוכים שעולים על פני השטח ובאים לידי ביטוי פוליטי רק אחרי תקופת הבשלה ארוכה. גם הממד הפוליטי שלהם אינו מסתיים ביום אחד; לא אחת הוא נמשך חודשים ארוכים ולפעמים גם שנים.

כשנסתכל בעתיד על השנה הפוליטית הסוערת שלנו, על שלושת מערכות הבחירות שלה (בינתיים), נראה אותה כשיאה של מהפכה בישראל. זהו גם ההקשר הראוי להבנת הניסיון של כחול לבן ליצור ממשלת מיעוט בחסות הרשימה המשותפת. תהליכים היסטוריים ותודעתיים ארוכים הביאו לשקיעתו של האתוס הציוני החילוני, ולעלייתו של אתוס חדש, יהודי, או אמוני. במערכות הבחירות של השנה האחרונה החלופה הזו התעצמה והפכה לכוח פוליטי מגובש. הכוח הזה איננו "ישראל השנייה"; עברנו את זה מזמן. זו גם לא העדתיות; גם היא כבר מאחורינו. גם לא חשבונות של איבה ונקמה על מה שנעשה לעליות בשנות החמישים. זו אפילו לא קואליציה של המודרים והמקופחים נגד האליטות המפלות ומתנשאות.

זהו כוח חיובי, נושא חזון ובשורה עצמאיים, גם אם הוא עדיין לא מודע להם בשלמות ולא יודע לקרוא בשמם. זהו כוח של בעד, לא של נגד. כוח המבשר את עלייתה של הזהות היהודית כזהות המרכזית של החברה הישראלית. זה מה שמחבר את גוש הימין, זה הדבק האיתן שעושה אותו לכל כך הומוגני, מחויב ויציב. הלאומיים, המסורתיים, החרדים והדתיים-לאומיים – לכולם יש חזון משותף אחד והוא החזון של זהות יהודית ומדינה יהודית. כן, גם דמוקרטית, אבל קודם כל יהודית.

מולו ניצב אוסף של כוחות שלמעט "הנגד", אין להם הרבה מן המשותף. הם "רק לא ביבי", אבל בעיקר כי הוא המנהיג הבלתי מעורער של הגוש היהודי, שהם מנסים בכל דרך אפשרית למנוע את עלייתו הסופית בחברה הישראלית. במרכזו של "כוח הנגד" הזה עומדת היום כחול לבן כמייצגת את "הישראלים" נושאי האתוס הציוני החילוני. המאבק של "הישראלים" נגד הכוחות העולים בחברה הישראלית לא התחיל היום. הם חשים היטב את האיום על ההגמוניה שלהם, ועשו הכול בעשורים האחרונים בכדי לעכב את התהליך ולמנוע מן "היהודים" להחליף אותם ולבסס הגמוניה חדשה בחברה. לשם כך הופעלו בעשורים האחרונים כל מוקדי הכוח שנותרו בידיהם: התקשורת, מערכת המשפט, האקדמיה ועוד. לניסיון כזה לעכב התפתחות היסטורית הכרחית יש הגדרה ידועה במחשבה המדינית. קוראים לכך "ריאקציה". פעולת נגד. הכוחות שמנסים להחזיר את ההיסטוריה לאחור מכונים כוחות ריאקציוניים. כחול לבן מייצגת ריאקציה.

למרות שיש למאבק הזה שורשים קודמים, אפשר להצביע על תחילתו בהופעתה של "שלום עכשיו". היא קמה בעקבות גוש אמונים וכנגדו, כדי להיאבק במתנחלים, שבחיוניות שלהם, באידאליזם הישראלי שלהם, בעוצמת הפריצה והתנופה ההיסטורית שלהם וביכולת ההגשמה שלהם, בישרו תהליכי עומק של חילופי דורות והנהגה בהתפתחות התחייה הישראלית. גם הסכמי אוסלו היו חלק מהמאבק הזה. רון פונדק, מאדריכלי הסכם אוסלו, הסביר כעבור שנים מה הייתה מטרתו: "אני רוצה שלום כדי שתהיה "ישראליות". השלום איננו מטרה בפני עצמה. זהו אמצעי להעביר את ישראל מעידן אחד לעידן אחר, לעידן של מה שאני מחשיב כמדינה נורמלית. "ישראליזציה" של החברה במקום "ייהוד" שלה".

הסכמי אוסלו נועדו לחסום את הכוחות העולים בחברה הישראלית ולהבטיח את ההגמוניה של "הישראלים" ומפלגת העבודה, אבל בפועל הובילו לקבורתה. עורמת ההיסטוריה. אי אפשר להילחם בהיסטוריה ולהישאר בחיים. היא אינה סולחת למי שאינו מוכן לקבל את דינה ומנסה לעכבה או ללכת נגדה.

כאז, בהסכמי אוסלו, כן עתה, בפוליטיקה של כחול לבן, מנסים "הישראלים" להשתמש בציבור הערבי כנגד הרוב היהודי במאבק ההיסטורי הזה. הבלוק החוסם שהביא להקמת ממשלת אוסלו של רבין, התבסס על תמיכה מבחוץ של ערביי ישראל. גם הסכמי אוסלו עצמם היו ניסיון להשתמש בערבים לצורך המאבק הזה. זו הייתה מטרת הבאתו של הארכי-טרוריסט יאסר ערפאת מתוניס לארץ ישראל, כפי שהעיד רון פונדק.

היום אנחנו בשיאה של המהפכה האמונית הזאת ושוב, בצר להם, מנסים "הישראלים" למנוע את עלייתו של הרוב היהודי בעזרת ערביי ישראל. אבל אי אפשר לנצח את ההיסטוריה. זהו קרב אבוד מראש. ההיסטוריה חזקה ממי שמנסה להכניס לה מקלות בגלגלים. שום קוניוקטורה פוליטית לא תעזור בזה. גם ברית עם הערבים נגד הרוב היהודי לא תועיל פה. לכן היוזמה הזו נתקלת כרגע בקשיים פוליטיים משמעותיים. אין לכחול לבן אופציה פוליטית מבוססת ובת קיימא, ללכת נגד הרוב היהודי ונגד ההיסטוריה. יהיה עליה, או לפחות על חלקים ממנה, להשלים עם המציאות, לשתף פעולה עם "הגוש היהודי", ולהפנים את הצו האולטימטיבי של ההיסטוריה: חייבים להתקדם.  





תגובה 1:

  1. מר קרפל, באמת שאתה בלוגר נחמד, ולא נעים לצנן ההתלהבות שלך,זאת, של פאתוס בתוך אתוס וכאלו. אבל, קצרה היריעה , מקביעות חסרות שחר למכביר עם כל הכבוד, רק על קצה המזלג:

    בעודך טוען ומסנגר על כוח חיובי, כוח של בעד, לא של נגד, הרי בכובע שני, אתה טוען, כפי הקלישאה החבוטה, שלמשל מערכת המשפט ככלי בידי השמאל:

    נהיה הוגנים, הנה, יש לנו אישה מעולה , במשפטו של נתניהו, אשר ייפתח ביום שלישי הקרוב . השופטת רבקה פרידמן - פלדמן, בוגרת אולפנת " חורב ", אישה מן הציונות הדתית. היא תפסוק, היא תחתוך, היא תגזור ( בראש ההרכב כאמור). למה לשיטתך היא צריכה לחפש את נתניהו ? בוא נראה, מה היא תחליט , ועל סמך מה. לא נרחיב כאן גם , על לא מעט שופטים, מן הציונות הדתית, שהגיעו עד לעליון, והם לא שבויים בידי אף אחד. שופטים ביושר, וללא משוא פנים.

    האמת גם, שאלמלא, אריק שרון היה נופל לקומא. נתניהו והליכוד, לא היו מסיימים, אפילו כהערת שולייים זניחה. מפלגת " קדימה " ואריק שרון, היו כובשים את כל המרכז - ימין - שמאל / מרכז. אותו כנ"ל, אלמלא נרצח רבין. זוהי האמת הפשוטה, הפרוזאית , שקשה לקבל.

    והנה, ימינה, הבית היהודי דאז וכדומה, לא עוברים שום תקרת זכוכית של - 7-8 מנדטים. מאיפה ההתלהבות חסרת הפשר הזו ?

    ורבין הביא את אוסלו. פשוט מאוד, כי המוני ילדים זרקו אבנים ( אינתיפאדה ראשונה). 20 שנה, בין 1967-1987 פשוט , מן הימין, ומן השמאל, מן המרכז, טמנו ראשם בחול. עשו מעשה בת יענה. חשבו שמה ? יסתדר מעצמו הדבר ? איך בדיוק ?

    באמת שלא נישאר צעירים פה .....

    פה באתר "כיפה"למשל, על השופטת : רבקה פרידמן - פלדמן :

    https://www.kipa.co.il/ברנזה/954757-הכירו-את-השופטת-הסרוגה-שתכריע-בדינו-של-נתניהו-רבקה-פרידמן--/

    תודה

    השבמחק