יום שישי, 21 בפברואר 2020

טראמפ טוב לזוגות הצעירים


החלת הריבונות על מערב השומרון תפתח מרחבים חדשים לבניה, אכלוס והתיישבות. מאות אלפים רבים ואף מיליונים לבנות להם בית פרטי צנוע, ובמחיר סביר, במרחק של כחצי שעת נסיעה מלב הארץ. כך גם באשר לעוטף ירושלים.


בס"ד
כ"ו בשבט, תש"פ
(פורסם הבוקר ב"מקור ראשון")


תכנית טראמפ איננה הצעה להסכם שלום המונחת בפני שני הצדדים בצפייה שיקבלוה; היא לא תוכנית שלום במובן השגור של המושג; נכון יותר להגדיר אותה כתוכנית פעולה או כמפת דרכים. כך או כך היא משנה את מציאות כבר בעצם פרסומה, ותעשה זאת באופן מובהק הרבה יותר עם תחילת הגשמתה. היא תתברר כקפיצה קוואנטית בתהליך התחיה הישראלית.

צריך כוח דמיון מפותח, במובן החיובי של המושג, בכדי לשער מה תהיה השפעתה של החלת הריבונות הישראלית, ואפילו רק על חלק משטחי C. כיצד ישנה הדבר את המערכת הפוליטית הישראלית מיסודה ויוריד מסדר היום עמדות ואידאולוגיות שהורגלנו להן זה כחמישים שנה. כיצד הדבר יפגע פסיכולוגית בטענת הלאומיות הפלסטינית השקרית, יוציא ממפרשיה את הרוח ואף ימוטט אותה מיסודה, כי הרי לא הייאוש הוא הגורם לטרור אלא התקווה. כיצד מאות אלפים מהערביים היושבים ביהודה והשומרון יעזו להתחיל להביע את רצונם האמתי להשתחרר מעולה המושחת  של הרשות הפלסטינית ולקבל על עצמם את הריבונות הישראלית בהשלמה מהולה בלא מעט שמחה. כיצד היא תביא לא להגשמתו של רעיון המדינה הפלסטינית אלא קבורתו. כיצד החלת הריבונות רק בחלקים מסוימים בלבד ביו"ש תביא בהכרח ומעצם מהותה דינמיקה היסטורית של החלת הריבונות עד נהר הירדן. כל אלה עדיין לוטים בערפל ויתבהרו רק עם תחילת התהליכים.

אבל לפחות דבר אחד ברור כבר היום, והוא השפעתה המכריעה של תוכנית טראמפ על משבר הדיור בישראל. יוקר הדיור בישראל הוא בין היתר תוצאותיה של הביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה אבל הסיבה העיקרית למשבר הדיור הרבה יותר פשוטה: כבר חמישים שנה השמאל הישראלי קושר את ידי החברה הישראלית ולא נותן לה להתפתח גאוגרפית וטריטוריאלית בצורה טבעית. מאז מלחמת ששת הימים גדל מספר תושבי המדינה כמעט פי ארבע, אבל השטח בו להתפתחות, בין חדרה לגדרה, נותר בעינו.

עד 1967 יכלו אבותינו לרכוש דירה משכר עבודתם לא רק כי חיו חיים צנועים הרבה יותר מאתנו ונהגו לחסוך. הסיבה העיקרית היא שהיה מרחב להתפתח ולבנות בו באופן טבעי. אבל מאז מלחמת ששת הימים הפכו השטחים המשוחררים לכבושים, והבניה וההתיישבות בהם הפכו לטאבו. בהתחלה נבע הדבר מהיסוסם של מנהיגי המדינה המפא"יניקים, שאבדו כבר אז את תנופת חלוציותם נחישותם והעזתם, אבל בהמשך הפך הטאבו על "השטחים הכבושים" לציפור נפשו האידאולוגית של השמאל בישראל. בדיוק כפי שעשה השמאל הישראלי במשך עשור שלם לתגליות הגז שלנו, כשתקע מקלות בגלגלים ולא אפשר לחברה הישראלית להוציא את הגז מקרקע הים, כך הוא עכב את ההתפתחות הגאוגרפית הטבעית של החברה הישראלית במשך חמישים שנה, והפך את היכולת של זוג צעיר בישראל לרכוש לעצמו דירה לחלום הולך ומתרחק.

עכשיו כל זה עומד להסתיים. החלת הריבונות על מערב השומרון ומערב יהודה תפתח מרחבים חדשים לבניה, אכלוס והתיישבות, וכל זה במרחק יריקה מגוש דן. עם מערכת כבישים מודרנית, יוכלו עוד מאות אלפים רבים ואף מיליונים לבנות להם בית פרטי צנוע, ובמחיר סביר, במרחק של כחצי שעת נסיעה מלב הארץ. כך גם באשר לעוטף ירושלים.

יכול להיות ששוק הנדל"ן עדיין חושש שלא נתניהו ינצח בבחירות אלא גנץ, ולא בטוח שתוכנית טראמפ תהפוך תוך שנה למציאות. לכן עדיין איננו רואים תגובה בדמות ירידת מחירי הקרקעות והדירות במרכז הישן של הארץ. אבל זה יבוא, ובמקביל לכך תהיינה גם התפתחויות דרמטיות בשוק הנדל"ן והקרקעות במרחבי יהודה והשומרון.

יתרה מזו, יש להביא בחשבון גם את גלי האנטישמיות באירופה ובארה"ב. גם מי שלא בטוח שהתגובה לאנטישמיות הזו תהיה גלי עלייה שלא ידענו כמותם מאז עליית יהדות רוסיה, מבין שנצטרך מקום בכדי ליישב את עשרות אם לא מאות אלפי העולים הצפויים להגיע.

עד היום לא העלו מפלגות גוש הימין את הנושא במערכת הבחירות, אף שמשבר הדיור בישראל מדאיג כל אחד ואחת מאתנו. בניגוד לכול הפתרונות המופרכים והמלאכותיים שהציעו בעבר שרים כמו לפיד וכחלון, כאן יש פתרון אמתי שעונה לסיבה השורשית של המשבר. תוכנית טראמפ טובה ליהודים, וטובה גם לזוגות הצעירים. היא באמת הסיכוי היחיד שלהם להגשים את החלום הטבעי של בית פרטי וצנוע, עם גינה קטנה, וכול זה במרחק של חצי שעת נסיעה מגוש דן או ירושלים.     



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה